onsdag 29 december 2010

Mer av det vanliga skuldbeläggandet

En till artikel som kommer in på det där med att skuldbelägga. Johan Wennström skriver att "offer för övergrepp får inte skylla sig själva" och lägger till ett "men" efter det. Det ska inte behöva finnas något "men" där. För det han gör är faktiskt att reproducera precis det han skriver i meningen - får inte skylla sig själva, det och med allt det andra han skriver efter det är det gamla vanliga att skulden läggs på offret. Det är våldtäktsoffret som förväntas begränsa sig själv, hålla sig inne, inte gå på mörka platser, inte göra det och det - ja det är våldtäktsoffret som problematiseras och ifrågasätts i samhället och i debatter, vilket är den gamla vanliga patriarkala skiten, istället för förövaren. Så extremt tröttsamt.

Edit: Det handlar också om en könsmaktsordning, synen på tjejer och killar är olika, det är könat i vem som gör vad. Det märker en i Tala om Det. Och artikeln ovan är typiskt i att den skuldbelägger just tjejer och kvinnor, eftersom det är många tjejer och kvinnor som berättar om sina hemska erfarenheter i Tala om Det, och det är dom som detta skuldbeläggande riktas till i samhället, att dom ska begränsa sig, hämma sig, i sin vardag. Det är inte framförallt killar som sägs till att begränsa sin vardag och sitt liv på olika sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.