fredag 10 december 2010

Motsägelsefulla personer som säger sig vara progressiva och medvetna

Tänkt att folk som säger sig vara så öppna med hur individer får vara sig själva, ändå är så besatta i könsnormer när allt kommer omkring. Jag stöter på sådana personer rätt ofta faktiskt, allt i från vardagen med olika personer som tillhör olika grupper. Till olika personer och grupper på nätet, dom kan vara hur progressiva och medvetna som helst, vara medvetna om den unika individen och ofta själva talar om att folk inte får bara vara individer utan istället döms dom och få andras fördomar i ansiktet för att dom tillhör en viss grupp. Men sen så kan jag, eller någon annan, börja ta upp detta med kön, och då märker en helt plötsligt att det där med att få vara dom unika individer vi är bara sträcker sig så långt att det inte hotar könsnormerna. Som HBTQ-person, då transperson, så bemöts jag av sådant här.

Det är som när jag hamnar i en diskussion om käder med dessa personer, dom kan börja med att försvara val av olika kläder och smink och att alla ska få klä sig som dom vill - men börjar en tala om att en person ska få göra det oavsett vilket kön personen identifierar sig som, eller om hen ser sig som inget kön alls, då blir det en annan sak. Då kommer ifrågasättanden och skakande på huvudet; "men nä jag tycker inte att en [kön] ska klä/sminka sig så för det är inte normalt, kvinnor och män ska klä sig på ett visst sätt för det är så det ääää". och "normalt" i detta sammanhang kan vara alltifrån hur "naturligt" det är att en kvinna eller man klär/sminkar sig på ett visst sätt eller det har vara så så lääänge, eller så beror det på religion, etc.
Nej det är inte så det ääää, lägg ner. det är inget annat än könade föreställningar från eran sida. Och sluta se er som, och kallar er för, så jävla öppna och förstående när ni inte är det ändå i slutändan. *trött*

2 kommentarer:

  1. Apropå folk som säger sig vara progressiva egentligen är sexister så har feministikonerna Naomi Wolf och Naomi Klein gått ut sagt att de tror att tjejerna som anmält Assange ljuger och att Assange är oskyldig, utan några som helst bevis för det.
    Det går att läsa här:
    http://www.huffingtonpost.com/naomi-wolf/interpol-the-worlds-datin_b_793033.html

    http://twitter.com/NaomiAKlein/statuses/12479573723709440#

    SvaraRadera
  2. Ja jag såg det idag, flera feministiska bloggar skrev om det och såg en artikel om det idag också nr jag läste på knuff. Blev besviken och ledsen, jag fattar inte hur dom tänker?!

    Och en av bloggarna tog upp att Naomi Wolf har själv skrivit om och vänt sig emot sådant här, så gör hon exakt samma sak! :(

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.