måndag 10 januari 2011

Barn och könskodade kläder

Såg idag: "Pojkar i klänning väcker känslor", det handlar om flickor och pojkar och hur kodade kläder är för barn, samt tjejer, kvinnor och killar, män. Och vilka reaktioner dom som bryter mot könsnormer kopplade till kläder, vilken bestraffning dom blir utsatta för. Artikeln är inne på pojkar som klär sig i klänning, eller andra kläder som vanligtvis kopplas till det feminina. Den skit och dömande dom får mot sig när dom bryter mot könsnormerna: "är du bög eller!" "men du kan väl inte klä dig så!", osv. Som Marie Nordberg tar upp så för bara hundra år sedan var långt hår och klänning könsneutralt, men idag så är det strikt uppdelning som gäller mellan flickor och pojkar, i kläder och färger. Det märks i det här hur det som ses som feminint nedvärderas, det kopplas till något "dåligt".

Som Kristina Henkel är inne på så kopplar status och makt ihop med det maskulina. Machoidealet används hela tiden för att upprätthålla könskonservativa stereotyper och trycka ner dom som inte passar in i könsnormen.

Det tas upp en grej som jag inte håller med om, att ingen tror något om en tjej som typ klär sig mer butch - det stämmer inte, det stämde inte då jag gick i skolan och jag ser samma attityd idag. En tjej som klär sig mer butch placeras in i en kategori.

Föräldrar oroar sig för att deras söner ska bli retade, och det är något som alla föräldrar och skolan behöver jobba med, det är inte bara andra barn som retas, dessa barn lär sig någonstans ifrån att det är "fel" för en pojke att ha kjol - och detta lär föräldrar och andra vuxna ut till barnen när dom själva sprider sin negativa attityd mot det. Sen används också, "men andra barn retas" som ett sätt för vissa föräldrar att ventilera sin egna fördomar, dom tycker själva så men gömmer sig bakom barnen.

Jag vet själv när jag växte upp vilket tabut det fanns, och finns idag, en fick inte leka, eller klä sig, med det andra och det ena utan att vuxna och andra barn skulle börja beklaga sig över det. "Men rosa kan du väl inte ha!" "va, leker du med dockor!" Blabla, det var som att världen gick under varje gång för dessa, precis samma sorts löjliga attityder som nu går att se i kommentars fältet till artikeln tillsammans med det vanliga skitsnacket och hatpropagandan mot genusforskning.

Men det märks hur hotfullt detta med att bryta mot könsnormer ses. "Låt flickor få vara flickor och pojkar få vara pojkar" låter det från dom könskonservativa. Hur vore det om ni lät individer få vara dom unika individer som dom är och sluta begränsa och hämma andra?

3 kommentarer:

  1. Precis. När ska individer få vara individer på riktigt, utan att könskategoriseras redan från födseln?

    SvaraRadera
  2. Ja, jag blir så trött och ledsen på besattheten i könsnormerna och att kategorisera andra i dom. Många verkar bli så desperata så fort minsta lilla går utanför deras könsnormativa tankegångar.

    Det ska påtalas här och där, ges blickar, skratta, peka, stirra, blabla. För det är ju så väldans farligt att tänka utan för dom vanliga normerna. Blä och skittrött.

    SvaraRadera
  3. Ja allt som hotar rådande (könsmakts-/)världsordning ska motas bort. Tydligen.

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.