lördag 22 januari 2011

Kvinnohatet och anti-feminism på nätet

En ny artikel om kvinnohatet och anti-feminism på nätet. Det som tas upp känner jag igen sedan länge, det är mer eller mindre standard med näthat mot kvinnor och feminister. Det är så standard att varningar väldigt ofta ges till dom som vill skriva på forum eller på bloggar som inte är mer feministiska, eller lägga upp videos på Youtube eller vad det nu är för sidor, dom får varningar om just hatet bland kommentarerna.

Ofta när jag läser blogginlägg eller artiklar som handlar om feminism och det exempelvis talas om en artikel i en mainstream nyhetssida, eller någon video på Youtube, etc, så kommer alltid flera med varningar bland kommentarerna att om en inte vill bli arg så läs inte kommentarerna på, vad det nu rör sig om för sida, för dom är så misogyna och anti-feministiska. Och som artikel tar upp så är det framför allt män som sysslar med detta, som sprider sina hatiska åsikter överallt på nätet.

Det handlar inte bara om kommentarer på diverse sidor utan det finns även olika sidor gjorda av män som bara handlar om att vara chauvinistiska och hatiska mot kvinnor och feminister, sidor gjorda av kvinnor som är sådana mot män är extremt få i jämförelse och är inte alls lika stora.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.