torsdag 27 januari 2011

Kvinnomässa, med män som föreläser

Såg detta idag: "Kvinnomässan - som saknar kvinnor". Det handlar alltså om en mässa som arrangörerna kallar kvinnomässa där nästan alla som är med i programmet är män, en enda kvinna finns med och hon benämns enbart med sitt förnamn. Projektledaren Helena Johansson nämner att ingen grundläggande tanke finns bakom och att dom har försökt få fler kvinnor med, dom har varit i kontakt med fyra kvinnor. Då undrar jag, dom frågade och hittade alltså inga fler?

Mässan handlar visst om att "sätta kvinnan i fokus", vilket är svårt att tro med tanke på vilka det är som är med i programmet och vad det handlar om - hälsa, mode, skönhet och mat. Så det är alltså en könsnormativmässa, där just saker som kopplas till i samhället kvinnor är i fokus. Så är du en kvinna som har andra intressen eller vill ha någon som helst feministisk medvetenhet - don't bother.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.