tisdag 11 januari 2011

Mer om veckorevyns kampanj

Såg idag att Hanna Fridén skrivit en artikel om veckorevyns kampanj "Size hero". Fridén skriver bra om det och tar upp det med hur kvinnor reduceras till sin kropp, hur en tänker just på sin kropp och hur kroppen blir det som definierar en som kvinna. Fridén skriver också om sina egna ätstörningar och hur tankarna var då, och att något sådant som veckorevyns kampanj inte skulle ha hjälpt mot ätstörningarna. Och som Fridén tar upp så skriver inte magasin om mycket annat än just kroppen. En får inte läsa om alla andra kvinnor där ute i världen som gör helt andra saker, nej istället är den sin kropp, eller kroppsdelar, som kvinnor hela tiden reduceras till.

Jag skrev själv om det förut och ja, jag är kritisk mot kampanjen. Visst som jag sa också så kan det bryta mot ett utseendeideal, men på samma gång hamnar den i samma spår då den ändå bekräftar att kvinnor ses som sina kroppar och förväntas "vara" sina kroppar, och inte mer än det.

4 kommentarer:

  1. Jo, det är dubbelt det där. Å ena sidan visar de på fler sätt att se ut än det anorektiska, å andra sidan visar de att utseendet spelar roll.

    Vet inte vad jag tycker är värst. Fler sätt att se ut på ger ju fler möjligheter, ändå. Tänjer gränserna. Fast helst skulle jag se att utseendefixeringen försvinner!

    SvaraRadera
  2. Ja, det är verkligen dubbelt. Sen blir jag ledsen, alltså, jag känner att dom gör det dom kan med vad dom har. Och dom får nästan bara kritik. Jag vet inte varför men jag blev bara så ledsen när jag tänkte på det häromdagen :(

    Jag är så trött på att kvinnan hela tiden reduceras till att "vara" sin kropp och aldrig något annat. Och alla typ miljoner saker som förstärker detta hela jävla tiden i samhället.

    Samtidigt så gör veckorevyn något som extremt få liknande magasin gör, och dom har visst också en medvetenhet om just utseendeideal och ätstörningar som få magasin har.

    Äsch, borde skriva ett inlägg om detta.

    SvaraRadera
  3. Dubbelbestraffning - vad du än gör så får du kritik. Klassisk härskarteknik och väldigt, väldigt vanlig mot "kvinnokollektivet".

    SvaraRadera
  4. Ja :( Är så trött på det. Ska försöka skriva ett inlägg om hur jag känner.

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.