fredag 28 januari 2011

Nakenbild med tre kvinnor skickade som julhälsning från Vd:n

Jag blir så jävla trött: "Vd: hälsade God Jul med nakenbild" Vd:n skickade alltså en julhälsning till anställda med en tillhörande bild där tre kvinnor står i string med texten "god jul" på baken. Sedan frågar han om dom anställda kunde gissa vilka det var på bilden då han påstod att det var tre telefonister på företaget, vilket det inte var. Han blir nu i alla fall av med sin position som Vd.

Bli jag förvånad över denna sexism och objektifiering där kvinnor bara reduceras till en rumpa med text på? Nej, eftersom det är vardag i detta patriarkala samhälle. Jag hör själv från andra hur sådant här förekommer på olika jobb, och det är mer vanligt. Däremot blir jag så trött och arg. Som kvinna blir en redan påmind varje dag om den misogyna syn där kvinnan reduceras till ett objekt där för andra men inte sig själv, där hon förväntas identifiera sig med den synen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.