onsdag 5 januari 2011

Normer och sex

Jag brukar inte vara så förtjust i att länka till tidningar som aftonbladet, meeen, nu gör jag det ändå. Å andra sidan har jag gjort det förut flertalet gånger så, meh ;)

Ja det rör sig om en artikel om analsex, kopplat till en norm inom sex - penetrerings-normen.
Där då en läsare vid namn Camilla skriver in och frågar om hon är "pryd" för att hon inte ställer upp med analsex för sin tjatande pojkvän som tala om att "alla hans polare har testat", som tycker att hon är "pryd" och att det är "ingen fara" om dom har glidmedel. För det första: Nej du är inte minsta "pryd"! Och du ska inte behöva göra det om du inte vill, och sen så är han helt respektlös när han tjatar om att du ska ställa upp och kallar dig pryd. Rövhattsbeteende är vad det är. Han ska lyssna på vad du vill för det är din kropp, kan han inte respektera det så får han väl sticka då!

Sen tycker jag saker i svaren som hon fått är typiska, det där med att hon ska gå med på det ändå och kanske några fingrar in osv, delvis normen att tjejen nog "ska" ställa upp på penetrering finns ofta där, det sägs inte alltid rakt ut med det smygs fram som i artikeln. Sen vet jag att det finns dom som stör sig rejält på när någon kommer med svaret: Men fråga om du får prova på pojkvännen med en dildo! Vadå, tjejer förväntas ställa upp på att bli penetrerade, men om en kille ska bli det så är det världens undergång helt plötsligt? Varför? Hon kanske tänder på att få stoppa upp en dildo i hans rumpa? Nej inte hör jag samma personer resonera då att han kanske kan ställa upp ändå om det gör tjejen lycklig eller nått, men tjejen däremot, henne kan det tjatas på.

Sen tänker nog andra; Men det finns tjejer som kan njuta av analsex! Ja det finns det säkert, men läs det jag skriver, vad mitt inlägg handlar om.

Det märks här, penetrerings-normen, hur mycket den påverkar ändå i sådana här debatter. Det ska ofta tjatas på tjejen som sagt, hon förväntas ställa upp i slutändan på att penetreras, hennes egna njutning förminskas. Det talas mindre om stimulans av klitoris än vad det görs om stimulans av G-Punkten, eller anal-stimulans. Fast dom flesta tjejer får orgasm just genom stimulans av klitoris. Jag hör extremt sällan folk resonera så om killar, delvis fokusera på deras motsvarighet av G-Punkten som dom har analen. Det är inte killen som får höra att frånvaro av orgasm typ "inte är så farligt", att han ska inte ska känna press att få orgasm - det är framförallt tjejer som får höra sånt här. Att personer kan ha skönt sex utan orgasm; ja, men det förändrar inte vilka det är som framförallt får dessa budskap, och hur olika dom alltså är beroende på om det är en tjej eller kille, fast det handlar om samma saker såsom orgasmer.

Finns mer att säga om detta, i ett senare inlägg.

6 kommentarer:

  1. Vad respektlöst det är att försöka tvinga henne till något hon inte är säker på att hon vill göra.och vad:"du kan väl försöka lite"! Det är att inte respektera hennes autonomi.

    SvaraRadera
  2. Men vadå, självklart ska hon ställa upp på analsex. Bästa tipset är att hon ska skaffa en rejäl dildo och säga åt sin pojkvän att ställa sig på alla fyra, så ska han få så mycket analsex han vill.
    ... nähä, var det inte så de menade ...

    SvaraRadera
  3. Läste det här härom dagen och tänkte samma sak! Typiskt att det alltid ska tipsas om sätt att det alltid är tjejer som ska få tips om hur de ska tänja på sina gränser för att tillfredtälla sin partners sexualitet.

    SvaraRadera
  4. intersektionellsolidaritet, ja precis.

    För det finns ofta i min erfarenhet det där, att tjejer blir tillsagda att testa det ändå, för sin pojkväns skull, för att "göra han glad". Det visar på den fientliga kvinnosynen tycker jag eftersom det går tillbaka till en patriarkal syn där kvinnan är den som förväntas bara ställa upp på sex för att hennes man vill.

    SvaraRadera
  5. meta, mm ja, och vad jag sett under årens gång så dom som anser att det där med att tjejen ska testa på killen är hel fel, säger andra saker då det handlar om tjejer. Då låter det att tjejen "borde" ställa upp för att göra honom glad, eller testa det för "annars vet du inte hur det känns", osv. Tröttsamt beteende är vad det är.

    SvaraRadera
  6. Like A Bad Girl Should, ja håller med, det är det typiska. Jag önskar fler kunde ifrågasätta sånt här, att fler var medvetna om hur olika som tjejer och killar ses på, budskapen dom får.

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.