onsdag 26 januari 2011

Samma storlek, fast ändå inte.

Det handlar ursprungligen om detta blogginlägg "Om Klara är 116 cm och Kalle är 116 cm, hur mycket längre är då Kalle? ", och nu en artikel: "Samma storlek - olika stora".

Så samma storlekar för både flick- och pojkläder är alltså i själv verket olika stora, där flickors kläder sitter åt mer, är tunnare och skiljer sig i färg. Där pojkars är större och tjockare och också skiljer sig i färg. Svaret från Lindex, där denna skillnad i storlek på samma storlek uppmärksammades, är: "Jaa.. Jo men det är väl mer att det är större rörelsevidd i pojkkläderna. Dom busar ju runt på ett annat sätt.
".
Varför bli jag inte förvånad? Jo för att denna attityd är inte precis så ovanlig som många kan tro, det finns en anledning till frasen "pojkar är pojkar". För att flickor förväntas mer att sitta stilla och vara fina, och pojkar busa runt och ha det kul.


Detta är bara ett av många exempel på könsnormer, på dom könade föreställningar och förväntningar som finns på barn, från vuxna och andra barn. Hur barn begränsas och döms för att dom inte gör som andra förväntar sig av dom, för att dom tillhör ett visst kön. Så tröttsamt! Låt barn få använda vilka kläder och färgkombinationer dom vill, världen går inte under för att dom gör det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.