onsdag 19 januari 2011

Tv4, porren och Canal plus

Ja det har varit några artiklar om detta nu, här är en, om TV4's köp av Canal plus och att dom inte har några problem alls med att mainstreamporr sänds på Canal plus. Så dom visar kvinnoförnedrande, könskonservativ och objektifierande porr som förstärker och bygger på könskonservativa stereotyper av kvinnor och män och glorifierar penetrationsnormen. Det anspelas på hora/madonna stigmat i hur kvinnor skildras och dom tilltal som används om kvinnor, och på det "förbjudna", på tabun. På newsmill har flera inlägg redan gjorts, här är ett av dom. Jag har inga direkta förhoppningar som däremot Jytte Guteland verkar ha om att politiker kommer ta avstånd från detta. Speciellt inte i och med den backlash som rådet, den allt mer individualistiska vägen där medvetenheten om förtryckande strukturer och normer, förväntningar och påverkan inte existerar eller osynliggörs. Allt kan ursäktas med att det finns någon som gillar det, eller någon som inte påverkas, etc.

Och som vanligt om en läser diverse blogginlägg och inlägg på newsmill så rådet det gamla vanliga "sexmoralister!" resonemanget, eller så talas det om "frigjort". Porren förespråkar inte, med alla sina problem som jag nyss tog upp, någon frigjordhet. Utan en kan snarare säga att den spelar på ofrihet, på patriarkala värderingar och strukturer som fortsätter att hämma, döma, begränsa, förtrycka. Var är frigjordheten i detta?

Har själv skrivit om porr förut: I dessa inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.