fredag 7 januari 2011

Veckorevans försök till att bryta mot utseendeideal

Nej veckorevyns försök till att bryta mot utseendeideal är inte bra i slutändan, ja det handlar om det här (ja det är aftonbladet, I know), och en till artikel som är kritisk, samt en till. Och här är; två bra blogginlägg från Amanda Svalin.

varför det inte är bra i slutändan är för att det reproducerar faktiskt det som det säger sig bryta mot - utseendeideal och allt som hör till det. I samhället objektifieras kvinnan hela tiden på många olika sätt, hon reduceras till sin kropp och olika kroppsdelar såsom bröst, rumpa, lår, etc. Det görs i allt möjligt såsom reklam, i tidningar, på tv, i filmer, i musik, osv. Tjejer och kvinnor blir hela tiden matade med budskapet att deras värde som person sitter i deras kropp, och att dom sedan ska se på sig själv utifrån hu andra ser på dom. Hela tiden reflektera och kritisera sig själv i hur en ser ut, om en är för "tjock" eller för "smal" eller "ful" eller den och den kroppsdelen är inge snygg och så vidare, samma sak om och om igen. Och detta får konsekvenser, som ätstörningar och press och hets mot tjejer och kvinnor, eftersom det hela tiden finns stora förväntningar att en ska passa in i utseendeidealen.

När då veckorevys gör något sådant här så må dom bryta mot ett utbrett utseendeideal, och det är bra, men på samma gång reproducerar dom just att tjejer och kvinnor "är" sin kroppar först och främst, och anspelar på körstereotyper i hur dom framställs på bilderna. Så veckorevyn tar ett steg framåt, och sedan ett tillbaka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.