tisdag 1 februari 2011

Anklagelser mot genuspedagogik

När jag läste både kommentarer och diverse blogginlägg som kritiserade förskolan Egalia så såg jag flertalet gånger fraser som "experimentera inte med barnen!" komma fram. Flera gånger från diverse personer som i sina bloggar ägnar större delen av tiden åt att anklaga och kasta skit mot feminism för det ena och det andra och påstår sig samtidigt "bry sig om barnen".

Vad dom inte verkar förstår är att det experimenteras redan med barn så fort dom föds eftersom förväntningar från omgivningen läggs på dom direkt baserat på eras kön, och dom hämmas och döms därefter. Dom ges inte alla möjligheter att utvecklas och växa som individer. Sen verkar det vara väldigt svårt att göra kopplingen att könsnormer och alla förväntningar och dömande av individer som inte passar in har konsekvenser på kvinnor och män. För inte gör dom det lättare att arbeta för att barn ska få växa upp som individer som inte hämmas och döms för att dom inte passar in i könsnormernas förväntningar. Eller så blandar flera av dom in biologism och ursäktar samt försvarar könsnormer, och talar om "riktigt" jämställdhet som är mer av könskonservatism maskerad som jämställdhet.

2 kommentarer:

  1. Ja, det är verkligen ofta så; att tal om jämställdhet ofta är maskerad könskonservatism. Att det ofta handlar om att "kvinnorna måste ta för sig mer" snarare än att "männen behöver backa ibland och träna på att släppa fram kvinnorna".

    SvaraRadera
  2. Ja, anti-feministers och sådana talar om "riktigt" jämställdhet, som Pär Ström. Men det handlar inte om det utan är enbart ett sätt att försvara och besvara ojämställdheten.

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.