lördag 12 februari 2011

Sexåring mobbad för att han gillade rosa, balett och nagellack

Läste igår: "Sexåring knivstucken - för att han bar rosa". Det handlar om en pojke som gillar rosa, nagellack och balett, som blev mobbad för det. Sådant här hemskt förekommer i skolor av och mot andra barn, och vuxna och lärare blundar alldeles för ofta. Det är vanligt med både barn och vuxna som klagar då en pojke har på sig kläder som går bort från den vanliga könsnormen, som att ha på sig kjol eller ha nagellack, för "pojkar ska inte ha sådant" är deras löjliga ursäkter för att bevara könskonservatism. Det är inte upp till dessa vuxna eller barn att bestämma över hur ett annat barn klär sig. Dom vuxna som beklagar sig över sådant här är dom som borde få gå i skola och lära sig respekt för andra, lära sig att världen går inte under för att ett barn inte passar in i mallen för kön.

Edit: En till artikeln som var direkt i slutet på första artikeln: "Jag vill jämna skolan med marken".

Det som märks här i detta hemska som hände, är den könskonservatism som handlar om att nedvärdera det som ses som kvinnligt. Där det feminina anses vara mindre värt än det maskulina. Jag hoppas att något mer händer nu, det har varit några artiklar tidigare om just sådant här, men att något mer händer så att skolan som det handlade om gör något.

5 kommentarer:

  1. Det är för jävligt med mobbing oavsett orsak. Men det som är annorlunda kommer alltid att vara just det tills det blir normalt och inom normen. Ni feminster vill ju riva alla normer och då ökar mobbningen och ni får ta skulden.

    SvaraRadera
  2. Sluta lägg skulden på dom som mobbas och sluta ursäkta det med att snacka om vad som är "normalt" eller inte. Behandla personer som individer istället för att försöka tvinga in dom i normer.

    SvaraRadera
  3. Helt sinnessjukt. Men inte så förvånande. Barn får sina åsikter någonstans ifrån. Det är inte alltid tv-programmens fel.

    SvaraRadera
  4. Den händelsen fick mig till tårar. Helt sjukt.

    SvaraRadera
  5. Kenneths kommentar gör mig bara så jävla arg! Ska vi behålla alla dåliga normer för att de är just normer? Heja, då hade vi inte uppfunnit hjulet än och levt i grottor än idag och såna som Kenneth hade inte ens lärt sig prata...

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.