onsdag 16 februari 2011

Sexualiserat våld, kvinnor och protesterna i Egypten

Läste idag att journalisten Lara Logan från CBS blev våldtagen i slutskedet av protesterna i Egypten, då folk firade segern att Hosni Mubarak avgick. En grupp kvinnor och runt 20 soldater fick rädda henne då en större mob attackerade henne när hon separerades från kamerateamet.
Jag blir både arg och rädd, också när jag tänker på det jag skrivit tidigare om hur kvinnor och kvinnokampen osynliggörs. Hur det blivit tidigare i historien med revolutioner då kvinnors rättigheter ignorerats och sexualiserat våld mot kvinnor, och hur det kommer blir för kvinnor nu och varför kvinnor osynliggjordes så när mainstreammedia rapporterade från Egypten.

Feministisk Perspektiv skrev om kvinnors kamp i Egypten och hur kvinnor var med och protesterade och kämpade, och flera olika feministiska bloggar och sidor. Annars har inte så många andra skrivit om det, mainstreammedia har inte lagt någon direkt fokus i det heller.

DN skrev om det också och Jezebel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.