fredag 25 mars 2011

Hatet mot kvinnor och feminister på nätet

Jag har skrivit om detta förut, näthatet mot kvinnor och feminister. Jag läste en artikel idag som tar upp detta näthat, igen. Där kvinnor som bloggar om feminism och politik, om mäns våld mot kvinnor, om våldtäkt, lönediskrimineringen av kvinnor, etc, bemöts med hat, anti-feminism, förlöjligande, hånande, förminskande, avfärdande och även rent förnekande av att det skulle existera något som drabbar kvinnor. I dessa näthatares värld, som består av framför all män i olika åldrar, så finns det inte någon diskriminering av kvinnor, inget strukturellt förtryck, inget som överhuvudtaget kan drabba kvinnor. Allt avfärdas som tillfälligheter, undantag, med biologistiska resonemang. Osv.

Jävligt tröttsamt och vanligt. Det räcker med att kolla in kommentarsfälten till alla stora nyhetstidningar så fort en artikel ens nämner feminism och jämställdhet. Eller på Newsmills kommentarsfält. Eller kolla in alla stora nätforum, Youtubes kommentarsfält då det är en kvinna som gjort en video eller då en video handlar om feminism och jämställdhet, eller på många olika bloggar, osv, osv, osv. Det är en standars med misogyni på nätet. Något som få kvinnor inte råkar ut.

7 kommentarer:

  1. Bra blogg och viktigt inlägg, vill bara tacka för stödet ang min debattartikel och uppmuntra till vidare diskussioner!Vi ses i bloggosfären!

    SvaraRadera
  2. Tack!

    Ja jag kommer nog skriva mer om det då det är ett av flera ämnen som jag vill belysa mer. Och som jag tycker flera behöver tala om då det oftast blir väldigt tyst efter en sådan här diskussion.

    Ja vi ses i bloggosfären!

    SvaraRadera
  3. "Mäns våld mot kvinnor" är ett felaktigt begrepp.
    Vi kräver att det byts ut mot

    "Våld i nära relationer"

    som är neutralt utifrån kön.

    Även män misshandlas av kvinnor.
    http://www.csulb.edu/~mfiebert/assault.htm

    Ps. Du får ha vilka regler du vill för kommentarer men dina är typiska för feminister som inte vill ha diskussion utan vill "föreläsa" och "utbilda". Ds.

    SvaraRadera
  4. BFV:

    Nä det är inte ett felaktigt begrepp, vad du sedan kräver har inget med nått att göra.

    Din åsikt om mina regler som jag har för min blogg är irrelevant.

    SvaraRadera
  5. Vissa människor jobbar hårt för att ha sina illusioner om den perfekta världen kvar, även om det är uppenbart att de har fel.
    Det är som Med BFV som lämnade en kommentar om att "mäns våld mot kvinnor" ska bytas mot det könsneutrala "våld i nära relationer". På henom och andra verkar det låta som att både könen utövar lika mycket våld i hemmet och lika grovt våld vilket inte är sant om man kollar BRÅ:s forskning.

    SvaraRadera
  6. Ja för det är ju helt okänt att kvinnor springer in på bloggar män driver om riktig jämställdhet och kastar skit. Precis som BFV säger kräver män att tex "mäns våld mot kvinnor" byts ut mor "våld i nära relationer" Men som alltid fick vi ett litet ilsket svar som man tror kommer från en liten barnrumpa "Nä det är inte ett felaktigt begrepp". Den dagen "feminister" vilket du inte är, för att du inte är för riktig jämställdhet slutar kollektiv kasta skit på män, slutar bära offerkoftan, slutar applådera mäns diskrimineringar och slutar vara så förbannat korkade. Då kanske vi kommer någonstans. Det är inte upp till mig att ändra mig, det är upp till dig Fumiko att ändra dig, hur mycket nytta tror du att du gjort? Du har ju enbart spridit hat, och våld omkring dig. Hur lång tid tänker du hålla på så?

    SvaraRadera
  7. Jag brukar inte vanligtvis släppa igenom kommentarer som nedan men jag ville visa att den i alla fall bekräftar det som jag skrivit om...

    Anonym sa...:

    "a för det är ju helt okänt att kvinnor springer in på bloggar män driver om riktig jämställdhet och kastar skit."

    För att det inte är ett utbrett problem, det skrivs inte flertalet artiklar och många blogginlägg om att kvinnor gör så mot "män som driver riktig jämställdhet", vad nu "riktig" jämställdhet är för något... Jag gissar på konservatism och anti-feminism.
    Delvis, har inte ett skit med jämställdhet att göra.

    "Du har ju enbart spridit hat, och våld omkring dig. Hur lång tid tänker du hålla på så?"

    Ytterligare ett exempel på anonymt anti-feminist troll som aldrig läser feministiska bloggar utan enbart vill få bråka och snacka skit.

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.