tisdag 8 mars 2011

Internationella kvinnodagen

Idag den 8:e mars är det internationella kvinnodagen. En dag för aktivism, att gå tillsammans och få styrka och pepp, systerskap, av andra i kampen mot patriarkatet, protestera mot kvinnoförtryck! Kampen fortgår 24/7 året runt, denna dag är en dag för dom som kanske inte annars sysslar med någon aktivism alls, eller som kanske vill träffa andra för att få ork i kampen mot patriarkatet. Det handlar också om att kampen är global, en global kamp mot förtrycket som trycker ner alla kvinnor över hela världen.

Detta behövs också än mer i denna backlash tid, då könskonservativa, misogyna, HBTQ-fobiska, rasistiska och anti-feministiska krafter växer sig starkare och försöker trycka tillbaka oss andra hela tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.