söndag 13 mars 2011

Könade kläder, barn och vuxna

Jag fortsätter med ett till inlägg om könade kläder och barn. Vilket också inkluderar skor och smink och ja såklart färger. Har ett lägre inlägg som jag ska skriva men först ett kortare inlägg som mer är ett uttryck för lite frustration och en tanke jag nu hade.

Barn tar efter vuxna gällande kläder och smink och sånt, det vet väl dom flesta så det är ingen nyhet. Men, när jag tänker efter hur många vuxna som faktiskt själva är tröttade på allt den könskategorisering och press och hets på dom barn som inte passar in för att dom vill ha på sig kläder som bryter mot den förväntan som finns utefter just könskategorierna. Så blir jag ändå lite förvånad över att så få ändå själva faktiskt byter mot denna könsförväntan. Alltså, om barn nu tar efter vuxna så? Exactly, gör inte vuxna något själva så förvänta er inte någon större förändring.

För lite historiskt perspektiv så kolla tillbaka till 60-70-talets kläder och könsnormer kopplat till det. Sisådär inget har hänt gällande könsförväntan på kläder, skor och smink. Det har svängt i mode hit och dit men någon större förändring? Nej inte direkt. Så lösningen. Well, guess.

Lite väl förenklat? Ja, men jag vet att det är komplext på samma gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.