fredag 22 april 2011

Hur det ser ut inom filmbranschen för kvinnor

För många inklusive mig själv så känns nog detta inte det minsta förvånande men jävligt tröttsamt och frustrerande. Det handlar om en studie om filmbranschen i USA och siffror på att kvinnor har färre roller där dom får ha en mer aktiv roll och prata än män samt visar mer hud än män.

Lite kort om denna studie från Jezebel artikeln:

Män har 67% av speaking roles som dom kallar det i artikeln medan kvinnor har enbart 33%
Det gick enbart en enda kvinna som arbetade bakom kameran på fem män som var producenter, filmdirektörer och manusförfattare.
Kvinnor har oftare på sig sig sexiga kläder än män, 26% mot männens 5%
Och kvinnor är oftare delvis nakna än män, 24% mot 8%

Samt att studien visade på att framförallt tonårstjejer används som "utsmyckning" samt ungefär lika ofta delvis nakna, 30% men till skillnad från vuxna kvinnor i åldrarna 21 - 39 så var tonårstjejer dom som oftast var "sexigt/avslöjande" klädda. Tonårstjejer fick oftast fick komplimanger för sitt utseende jämfört med äldre kvinnor, 29% jämfört med 18% för kvinnor i åldrarna 21 - 39 och 8% för kvinnor i åldrarna 40 - 64. Så framför allt tonårstjejer fick mest komplimanger för sitt utseende vilket är väldigt talande.

Som studiens ledare Stacy Smith sa så representerar kvinnor halva befolkningen i USA och runt halva filmbiljettköparna men har ändå bara en tredjedel av alla speaking roles. Delvis mer aktiva roller och inte bara statister.

Det hela går tillbaka till den patriarkala synen på kvinnan där hon ska vara sexig och vacker men inte höras, objektet för andras lust.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.