lördag 9 april 2011

Sexuella trakasserier och tafsande i skolan

Att bli tafsad på i skolan, att flera killar håller fast en och tafsar på olika delar av kroppen, sexuella trakasserier, och mer. Detta är något jag önskar fler kunde tala om, visst det görs då och då men hur länge har det inte gjorts? Vad har det ledd till? Inte minskar det alls, snarare ökar. Och detta finns överallt i samhället, på alla möjliga platser så utsätts tjejer och kvinnor dagligen för detta. Det händer tidigt i skolan och pågår under hela skolgången och är vanligt och normaliserat, det anses vara så vardagligt och "normalt".

Jag minns själv från mellanstadiet att det var flera killar i klassen som tafsade på tjejerna varje jävla dag i flera års tid, sen övergick det till högstadiet där andra killar fortsatte detta tafsande. Det kunde vara alltifrån en kille som jagade efter en tjej och tafsade på henne under rasten medan hon skrek nej flera gånger och sprang undan, till flera killar på en eller två tjejer. Gjorde lärarna något för att förändra detta? Nepp. Vuxna? Nej. För dom flesta var det "normalt" "pojkar är pojkar" "dom gör så bara för att dom gillar dig/er". Jävligt hemska, korkade och könskonservativa ursäkter. När en tjej sa nej så respekterades det inte, vuxna och lärare tycke visst samma sak. Någon enstaka lärare sa ifrån men fem minuter senare fortsatte det som vanligt när läraren vände ryggen till.

Jag läste idag i den lokala tidningen om en högstadieskola där detta är vardag för tjejerna på skolan. Precis som för alla dom åren sedan jag gick i skolan. Rektorn i tidningen sa att såklart ingen ska behöva acceptera sådant, men görs något? Nej det är bara tomma ord. Medan lärare och rektor fortsätter att prata fortsätter skiten varje jävla dag mot tjejerna på skolan.

5 kommentarer:

  1. Min dotter har samma erfarenheter i sin skola. Men där är det andra tjejer som står för trakasserierna. Och skriker hora etc.

    SvaraRadera
  2. Jag känner igen det där. Jag har själv blivit klängd på, spottad på, tafsad på, sparkad i skrevet och fått mina kläder avdragna i skolan. Men jag vet inte om det räknas, för jag är inte tjej.

    Jag förmodar att du har sett samma saker, men att det i dina ögon på något vis blir killen som ofredar tjejen när han får en spark utdelad mellan benen. För inte har väl han rätt att röra hennes fot med sitt skrev? Sådana perversa killar borde bli kastrerade, avstängda från skolan och få "VÅLDTÄKTSMAN" stämplat i pannan. Allt annat vore ett hån mot alla pungsparkande tjejer.

    /pajk

    SvaraRadera
  3. "Min dotter har samma erfarenheter i sin skola. Men där är det andra tjejer som står för trakasserierna. Och skriker hora etc."

    Att det bland tjejer används sexistiska skällsord är jag medveten om.

    SvaraRadera
  4. "Jag förmodar att du har sett samma saker, men att det i dina ögon på något vis blir killen som ofredar tjejen när han får en spark utdelad mellan benen. För inte har väl han rätt att röra hennes fot med sitt skrev? Sådana perversa killar borde bli kastrerade, avstängda från skolan och få "VÅLDTÄKTSMAN" stämplat i pannan. Allt annat vore ett hån mot alla pungsparkande tjejer."

    Jag fördomar att du bara kom hit för att tjafsa eftersom du inte verkar gilla det jag tog upp genom att du nu förminskar det. Tjafsa kan du göra någon annanstans.

    SvaraRadera
  5. Jag hatar ursäkten "pojkar är pojkar". Eller "det var bara ett pojkstreck". Det är inte alltid så bara för den som blir utsatt för det. Det känns som om man förminskar vikten av att någon kanske blivit kränkt, när man använder uttryck som dessa. Dessutom får man det att låta som om alla pojkar beter sig illa åt, men så är ju icke fallet.

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.