tisdag 26 april 2011

Transfobi TV4 och tv-program

Ja det handlar om transfobi det som Vanessa Lopez utsattes för. Det var förakt, hat och fördomar och hot om våld från deltagare i programmet Big Brother mot henne just för hennes transsexuella bakgrund. Vad gjordes egentligen? Inget, ingen ingrep när detta hände under Big Brother. Istället så yttrade sig dom flesta av deltagarna sina fördomar och förakt om transpersoner utan att någon ingrep. Att toleransen och acceptansen är så hög för transfobi är för jävligt. Att ingen inom TV4 reagerade och enbart lät fördomarna och okunskapen flöda fritt när dom ansåg att det var "något fel och onaturligt" med att vara transsexuell, ja det får mig att undra.

Jag undrar hur i helvetta dom tänkte på TV4? Varför ansåg dom att det var okej? Varför såg dom inget problem när så mycket okunskap, fördomar och förakt spreds om och mot transpersoner? Och varför har så extremt få alls reagerat alls? Media?

Blir jag förvånad, nej, och samtidigt lite jo. Jag blir inte förvånad för fördomar och förakt mot transpersoner är vardag för dom flesta av oss. Att utstå alltifrån trakasserier till våld tillhör det som många utsätts för. Att så få reagerar och bryr sig är också vardag. Att vara osynliggjord och bli förminskad är vardag. Men jag blev lite förvånad, kanske, för att jag trodde någonstans inom mig att något litet hade hänt som gjorde så att transfobi kanske inte skulle så totalt accepteras och tolereras i mainstream tv. Men jag hade fel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.