onsdag 25 maj 2011

Kvinnohatet och homofobin inom musikbranschen

Jag tycker detta som Tegan och Sara tar upp är ett exempel på det jag skrev förut, hur totalt accepterat och tolererat misogyni är inom musikbranschen och bland så många där ute som lyssnar och köper skiten. Och hur media så ofta totalt visar sin ignorans. En blogg skriver också om det och jag vill nu först ge en [Trigger Warning] för dom jävligt vidriga texterna som Tiger Beatdown tar upp.

Försvaret och det rättfärdigande som görs är såklart vanligt. Efter att ha sökt runt på nätet på svenska media sidor som har recenserat det, flera stora nyhetstidningar, misogyna och homofobiska album som tas upp i länkarna och själva gruppen så kan jag sammanfatta det med - hatet mot kvinnor och homosexuella är totalt tolererat och acceptera. Ord som används för att beskriva albumet är sådant som: "spännande", "effektsökande", "fascinerande", "mörk", ". I endast en recension nämns att det handlar om något kvinnoförnedrande men inte i kritisk ton. Samt att det finns en närvarande känsla hela tiden att kvinnohatet och homofobin är en "naturlig" del. Annars så nämns innehållet vara ungefär - våld och sex... Låtar som förespråkar våldtäkt, misshandel och mord av kvinnor, våld mot och mord av homosexuella är för i helvette inte bara "sex och våld"!

Dessa musikrecensenter har visst totalt noll medvetenhet om misogyni och homofobi och att ord betyder något. Ord har en generell mening, en definition. Ord används för att sprida fördomar, hat och fobi. Att ursäkta dessa personer med att dom är "ironiska", "spelar bara en roll", "edgy" "hipsters" vars poäng är att vara så intoleranta och hatiska som möjligt för att dom får uppmärksamhet på detta sätt - är enbart korkat och är vanligt för att ursäkta kvinnohatet och homofobin från musikartister och band som dessa.

Och nej, det funkar inte att säga "men en av gruppmedlemmarna är inte bara kvinna utan även lesbisk! Så då finns det inget problem!". Ja vad har vi hört det där förut, hmmm: "I'm not a racist! I have black friends!". Inte heller att det även finns kvinnor och homosexuella som lyssnar på musiken och gillar Tyler. Det ursäktar inte deras kvinnohat och homofobi. För denna patriarkala värld så blir sådan här musik enbart något som ökar problemen.

Och detta är som sagt ett exempel bland många där misogyna musikartister och band ursäktas. Där media och då musikrecensenter inte säger ett endaste jävla dugg om hatet. Istället hyllar dom artister och band som sprider detta förakt och fobi. Ska jag förresten ens behöva säga vilka dom främsta försvararna är av sådan här musik? Nej, ni har nog gissat det själva... Om ni inte har gjort det, hint: Den mest privilegierade gruppen i samhället... Och det i sig säger också en hel del. Dom som inte utsätts för hatet som musiken sprider reagerar inte lika mycket, eller för det mesta inte alls.

Red: La till lite länkar i texten till två sökresultat för att visa på vad jag menar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.