torsdag 26 maj 2011

När folk inte tänker efter

Är precis vad jag tänker på när jag ser personer skriva "fraped" eller "faceraped" eller liknande. Det handlar alltså om statuskapning när någon kapat deras status på Facebook och skriver in något. Jag önskar fler kunde fatta att det är inte "roligt" eller "tufft" eller att ni vill visa att ni "hänger" med i hur en talar på nätet när ni använder en sådan term. Ni får eran status kapad men inte fan handlar det om rape, våldtäkt. Om något så är det att driva på våldtäktsoffers bekostnad för det är ytterligare ett i raden av våldtäkts "skämt". Och det är så det ofta används på nätet och i spel där liknande ord slängs fram.

Än mer förstår jag mig inte på när det är personer som beklagar sig över att vi andra "förminskar ordets betydelse" när vi talar om våldtäkt eftersom dom vill att vi ska använda andra ord som sexövergrepp eller liknande. Alltså allt annat än ordet våldtäkt för dom tycker att nej men, inget våld ingår! I det som hände i Assangefallet så var detta något som rätt ofta kom upp. Alltså, hur fan kan ni som tycker såhär då slänga fram ord som "facerape"? Tänk efter innan ni säger något.

6 kommentarer:

  1. Men om man är våldtäktsoffer själv och ändå använder ordet facerape? Alla tycker ju inte att en våldtäkt är det värsta eller ens näst värsta som kan drabba dem, även om det förstås är vidrigt med våldtäkter rent objektivt sett och absolut förkastligt av de som utför handlingen att våldta.

    Alla tycker ju heller inte att det ska vara tabu att skämta om vissa saker eller använda vissa ord i sammanhang andra än vilka de ursprungligen var menade för- personligen anser jag att man ska kunna skämta om allt, men förstås till en viss gräns. D.v.s. om man har en vän eller bekant som blivit våldtagen och inte klarar av några som helst skämt angående saken kanske man ska tona ner skämtsamheten kring våldtäkt lite i dennes sällskap.

    Precis som jag egentligen tycker att ordet neger borde neutraliseras och kan använda det utan någon negativ baktanke, men passar mig för att använda det kring de färgade personer som jag vet kan ta illa upp av det (har dock färgade vänner som inte alls tycker det är hemskt att använda ordet precis som jag har vänner som inte tycker det är hemskt att skämta om våldtäkt eller använda uttrycket facerape trots att de själva blivit våldtagna- skönt att umgås med folk som inte är så otroligt överspända hela tiden).

    Jag brukar skämta om döden också. Jättehemskt tycker folk, särskilt när jag skämtar om min egen pappas död. Men det är min pappa och min sorg, så på den punkten får jag skämta hur mycket jag vill. Jag tycker även att det kan vara ett bra sätt att bearbeta sorgen. Att kunna skämta kring det.

    Slutpoäng: att kunna skämta om "allt" kan vara oerhört befriande och att använda ord i andra sammanhang än de som de var ämnade för berikar språket. Att reagera med upprördhet så snart någon använder ett ord som har eller kan ha negativ laddning/skämtar om en företeelse i samhället som är lite av tabu, tycker jag är överspänt och i viss mån även trångsynt. Sådana människor föredrar jag att inte omge mig med- dock föredrar jag även att inte omge mig med människor som inte respekterar gränser. Man får helt enkelt skämta med förnuft. Om någon uttryckligen ber en (eller om det är väldigt tydligt att det förhåller sig så) att inte skämta om en viss sak- detta inkluderar även våldtäkt- gör man bäst i att vara en god kamrat/medmänniska och uppfylla denna önskan.

    SvaraRadera
  2. Det förändrar inte för mig om en har själv blivit våldtagen att kunna "skämta" om våldtäkt, alltså det förändrar inte hur jag känner inför sådant.

    Att en person vill göra det? Ja det får dom väl göra om dom vill. Men för mig handlar det om att förstå och respektera andras känslor. Inte bara säga vad som helst eller skämta om vad som helst med vem som helst bara för att en själv tycker att ja men alla är så "pk!" och har ingen självdistans.

    Det är förövrigt väldigt typiskt i ett samhället att dom som har det värst också är dom som oftast får höra att dom måste ha självdistans. Ord och meningar har betydelse för mig eftersom dom hjälper till att förstärka fördomar och normer. Och det är skillnad att driva med våldtäktsoffer och driva med den som våldtar. Samt att jag ogillar starkt när folk tycker att det är "tufft" att sparka neråt.

    Det ska liksom inte vara upp till dom utsätts för förakt, fördomar och fobi att hela tiden anpassa sig till vad andra tycker och tänker för att dom vill kunna skämta med dom som utsätts för skiten. Som att någon skulle dra misogyna och transfobiska "skämt" om mig. Och sedan skulle dom kontra med om jag säger att jag tar illa upp "men lugna ner dig din bitch". Nej, sådant gör mig bara arg.

    För det är skillnad också på vem som säger vad. Exempelvis för min del så kanske jag vill ta tillbaka ordet bitch, eller något ord som är kopplat till transfobi. Men jag tycker det inte är okej om någon kallar mig det för att förolämpa, eller att en utomstående använder det om mig. Och med utsomstående menar jag någon som inte tillhör gruppen.

    Själv tycker jag inte att skämta om allt känns befriande. Om någon drar misogyna och transfobiska "skämt" om mig så känns det inte minsta befriande. tvärtom så känns det som att någon spottar mig i ansiktet.

    Att dom då skulle dra ett transfobiskt "skämt" blir som att dom driver med den skit transsexuella går igenom i samhället. Vi går igenom tillräckligt utan att andra ska driva med oss. Och ja, det finns transsexuella som tycker det är okej att dra sådana skämt, men jag är inte en av dom.

    SvaraRadera
  3. "
    Själv tycker jag inte att skämta om allt känns befriande. Om någon drar misogyna och transfobiska "skämt" om mig så känns det inte minsta befriande. tvärtom så känns det som att någon spottar mig i ansiktet."

    För att förklara lite mer. Om jag är med andra och någon eller några skulle börja dra misogyna och transfobiska "skämt" om mig så skulle jag känna mig instängd och ensam. Att dom skrattar om mig, och säger till mig att dom har makten att göra det, att trycka ner mig. För det är en till grej, en maktaspekt.

    SvaraRadera
  4. Sen förstår jag inte heller poängen med att använda ett ord som "facerape". varför ett ord som har en sådan anknytning? Det är det som får mig att tänka att poängen är att provocera mer än något annat.

    SvaraRadera
  5. Fast jag har ju inte nämnt något om PK. Synd att man ska antas ha en åsikt bara för att det går emot PK-normen; det blir ju lite som att reducera personen man diskuterar med till en icke tänkande individ. För övrigt kan man ju på samma sätt även ha åsikter som anses vara PK just för att man själv tycker så, inte för att man vill vara PK. Hela det här PK-snacket tröttar sannerligen ut mig.

    SvaraRadera
  6. Du missförstod mig. Jag menade just att en person som kritiserar att andra slänger fram "facerape" får höra att hen är "pk". istället för att hen faktiskt tycker så, att jag faktiskt tycker så.

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.