onsdag 1 juni 2011

Feminism i Sverige och olika perspektiv

Feminism förändras allt mer här i Sverige. En mer radikal syn ersätts allt mer av en liberal sådan där istället för att ha ett strukturellt perspektiv för att kunna analysera och problematisera patriarkala struktur så hamnar fokus på ett individuellt perspektiv där det individuell valet, det "fria valet", läggs fram som något utanför förtryckande strukturer och diskriminering. Att ett val vi gör i vardagen görs i ett vakuum.

Detta märks extra mycket gällande prostitution, porr samt sex och puritanism.

Att vi påverkas och styrs av patriarkala strukturer, av könsnormer, av hetero- och tvåsamhetsnormen - det viftas allt oftare bort. Att även vi feminister är påverkade och styrda av det, och när vi dagligen gör saker, i hur vi beter oss, klär oss, vad vi säger, vilka ord vi använder och hur vi tänker - så finns det ett könat mönster. Det bekräftar hur mycket vi påverkas och styrs. Men, det individuella perspektivet läggs här fram för att inte bara försvara olika val utan även för att ursäkta det. Som att valet i sig görs utanför någon struktur och norm. Samt att; jo men jag är feministisk medveten! Jaha? Det gör inte att du blir, eller är, helt opåverkad av allt omkring dig.

Även bland större feministiska organisationer så märks denna förändring. Där då en mer radikal ton användes under 90-talet och början av 2000-talet men har mer och mer ersatts av en "vi vill ju inte framstå som manshatare!" -attityd. Så till exempel idag om några ville göra en kampanj som har med misogyna skällsord att göra så skulle den förr hetat (som en hette förut) "vägra kallas hora!", men idag skulle den troligen heta "vi är alla horor!". Eller en kampanj gällande porr "vi vägrar porr!" så skulle det idag snarare heta "Feministisk porr är det som gäller!", osv.

Så något som porrmotstånd och att problematisera och misogyna skällsord och den koppling dom har till en patriarkal syn på kvinnan har bytts ut mot att istället "vara en del av det", så att säga. Och sedan, ja sedan vadå? Förändra från insidan? Snarare tror jag det blir att spela på patriarkatets regler, eftersom det inte handlar längre om en radikal förändring. Istället blir det en anpassning. Problemet ligger alltså kvar i grunden. Symtomen är det allt fler som försöker bota, istället för sjukdomen.

Jag tycker att "SlutWalk" har detta problem faktiskt. Samt att det också saknas ett intersektionalistiskt perspektiv. Istället utgår alla mer ifrån en vit medelklass persons perspektiv som handlar om att vilja ha det lite "kul" också. När det för många andra inte handlar om något "kul" utan är en del av vardagen i denna patriarkala värld. Sen, innan någon säger något i kommentarfältet, är jag medveten om att inte alla som är med i "SlutWalk" håller med om att ta tillbaka ett ord exempelvis. Utan ser det som enbart en protest mot en sexuell skambeläggning av kvinnor och skuldbeläggning av våldtäktsoffer. Ja det är som jag skrivit, det positiva. Men att ta tillbaka ett ord är med i grunden för denna walk.

Men jag önskar det fanns lite mer diskussion och problematiserande av sex och puritanism, av en patriarkal syn på kvinnan där olika ord används för att förstärka detta och dela in kvinnor i hora/madonna facket. Kvinnofronten är dom
enda jag vet som har gjort just detta. Alla andra, som SKR och Roks och olika partier, säger inte något.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.