lördag 9 juli 2011

Den feministiska analysen och musikens innehåll

Den feministiska analysen har inte kommit så långt när det handlar om musik. Då menar jag dess innehåll, många olika låtars kvinnoförnedrande och kvinnofientliga innehåll. Själva musikbranschen har fått desto mer kritik, om än lite, när det gäller sådant som könsrepresentation. Ett exempel är Rättviseförmedlingen som nyligen kritiserade könsrepresentationen bland Dj's. Men om vi skulle göra en snabb jämförelse mellan hur långt och hur utbredd den feministiska analysen och kritiken av musikens innehåll (dess budskap) och sedan av porr och dess innehåll så skulle vi se att den knappt har kommit någonstans. Olika låtar kan ha ett budskap som i en mainstreamporrfilm med dess kvinnofientlighet, kvinnoförnedring och könskonservatism - men analysen av och kritiken mot musiken är extremt liten i jämförelse. Toleransen och acceptansen för misogyni, för hyllandet och glorifierandet av chauvinism och machoidealet är däremot stor, nästan oavsett vilken grupp det gäller eller hur medvetna om kvinnoförtrycket dom själva är. Och då ska en tänka på att analys och kritik av porr och dess innehåll har minskat stadigt under åren som gått, speciellt dom senaste 10 åren. Den lilla analys och kritik av musikens innehåll som funnits har också minskat till nästan ingenting idag.

Få ägnar någon tanke om innehållet i olika låtar, mainstreammusik som underground, gjorda av framför allt män är där dessa refererar till kvinnor som "bitches/hoes/sluts/skanks/tramps/whores/golddiggers/cunt/fitta/hora/slampa/slyna/etc/etc", där dessa misogyna skällsord används om kvinnor i typiskt hora/madonna tänkande. Kvinnor som uttrycker åsikter någon inte gillar kallas "bitch", en kvinna vars sexlust inte faller inom ramen för den patriarkala synen på kvinnan kallas "hora", men oavsett vad en kvinna egentligen gör används dessa skällsord om henne, det räcker med att en man inte gillar henne. Och där kvinnor reduceras till sexobjekt för mannens lust, där hennes egen lust är begränsad till vad han gillar och inte gillar. Eller reduceras till en kroppsdel som rumpa och bröst. Låtar som anses "hylla" kvinnors bakdel och bröst bara anses vara "positiva". Fast det är samma gamla objektifiering som alltid där kvinnor att förväntas först och främst identifiera sig med sin kropp som ett objekt för andras åtrå och lust.

Denna mainstreammusik spelas på vanliga radiokanaler, på alla stora dansgolv och klubbar liksom på mindre klubbar, på fester, på tv i form av musikvideos. Miljoner och åter miljoner lyssnar på musiken och är fans av dom chauvinistiska män som gör den. Det spelar inte så stor roll om det på festen eller klubben där det spelas finns något uttalat medvetande om misogyni, chauvinism, machoidealet och könskonservatism eller heteronormen - det är ändå ingen större skillnad på vad för musik som faktiskt spelas.

Även om det rör sig om en uttalat feministisk fest så anses det inte vara ett nämnvärt problem att spela kvinnofientlig och kvinnoförnedrande musik vars innehåll är det jag tagit upp. Få kommer nog att protestera eller ens tänka efter om dom hör det på dansgolvet. Att inte ens bland likasinnade få någon slags frizon från kvinnohatet, från patriarkatets syn på kvinnan, är sorgligt och tröttsamt tycker jag. Det blir som att någon manchauvinist spottar på en på dansgolvet när hans misogyna budskap ekar ut i högtalarna. En förväntas hålla käften, inte reagera, bara tolerera det kvinnohatiska budskapet från hans mun. Men alla dansar vi inte, vi vägrar för vi är trötta på att höra dom patriarkaliska budskapen i musiken! På att få höra någon chauvinistisk machoman snacka skit om kvinnor, på att få höra andra sedan hylla honom och ursäkta hans kvinnofientliga attityd. Men det är inte många som tänker så, dom flesta dansar vidare, tänker inte, eller låtsas som att dom inte hör, eller så kanske dom rent av själva sjunger med när kvinnohatet spys ut från högtalarna.

Tyvärr är ursäkterna av innehållet i musiken många och av dom olika artisterna som gör sådan musik. Dessa ursäktar kan vara sådant som att det "bara är ord", att sen samma personer som resonerar så inte skulle tycka det om någon rabblade upp samma låts misogyna innehåll och använde det mot dom personligen, ja det reflekteras inte över... Men det är väl på grund av nästa ursäkt: "det är inte om dig/mig personligen som kvinna utan om dom andra kvinnorna" - hora/madonna-tänkande, alltså där kvinnor delas upp i grupper. Där dom "dåliga" kvinnorna anses okej att bespotta och hata. Att det är få kvinnor inte passar in i denna grupp eftersom det räcker med att ha en sexlust och en egen vilja som inte stämmer överens med patriarkatets syn på kvinnor, det tänker inte så många på. Sen har vi en till ursäkt: "men jag har tagit tillbaka det ordet så det bekommer inte mig" - som om det är helt uteslutet hur ordet används i samhället eller inte skulle spela roll vad dess generella budskap. Eller att attityden från den som använder skällsorden ändras bara för det. Och så har vi dom vanliga ursäkterna utöver dessa "det är bara konst", "boys will be boys" och "det är en kulturgrej", osv. Allt är samma gamla ursäkter som alltid används för att bortförklara kvinnohat och kvinnoförakt.

Så om vi går tillbaka till det där med låtar och porrfilm och en feministisk fest - hur många skulle vara lika toleranta om någon satte igång att spela upp en mainstreamporrfilm på festen? Med det innehåll jag tagit upp. Jag tror att få inte skulle reagera. En del kanske skulle säga att det nog är för att det är visuellt. Skulle en musikvideo med samma misogyna budskap tas emot lika bra som en låt?, kanske dom säger. Men då säger jag: om en man som gjorde sådana här låtar skickade in en artikel till någon stor nyhetssida som Aftonbladet eller Expressen eller liknande, där samma misogyna budskap om kvinnor var artikelns innehåll, hur många skulle då inte reagera? Om det rörde sig om en blogg av samma man som är lika populär som hans musik där hans blogginlägg reflekterade hans musik? Kritiken skulle knappast vara så liten som det är idag när det handlar om musikens innehåll.
Så varför denna inkonsekvens undrar jag, varför denna kognitiva dissonans?

Vad är det som gör att så få reagerar bara för att det rör sig om musik?
Någon kanske undrar om jag anser att problemet bara musik, och nej, det gör jag inte. Men det finns en stor tystnad som hela tiden gör sig påmind: Varför behandlas musik som en frizon för kvinnoförnedring och kvinnohat?

7 kommentarer:

  1. Det finns dock även musik där kvinnan kallas 'hora' & dylikt i en hyllning till det råa sexet där kvinnan är undergiven, en sexform som ju även många kvinnor uppskattar. Det handlar alltså inte alltid om en direkt kränkning för att kvinnan har en åsikt eller ligger runt & liknande. Jag uppfattar det istället som just en lek med dominans/undergivenhet & i den formen uppskattar ofta den undergivna kvinnan att reduceras till ett sexobjekt. Det är inte kvinnofientligt utan hyllar & bejakar sexualitet, anser jag.

    Givetvis finns det säkerligen mängder av musik som snarare uttrycker ett rent förakt för självständiga kvinnor men jag har inte någon koll på musiken som spelas på radio eller dansgolv så det yttrar jag mig inte om. Jag vet bara att den musik jag lyssnar på med sexualiserande budskap & skällsord bara är vacker just i det råa & reducerande.

    Vad gäller porr på fest tror jag att ganska många skulle reagera för att det inte är helt normalt att slå på en porrfilm när det är fest, med eller utan feminister.

    SvaraRadera
  2. Marielle, jag tycker att de kvinnor som "uppskattar" att kallas "hora" skulle fundera på vad de håller på med. Sexualiteten är inte huggen i sten, den är föränderlig, och du kan påverka din egen sexuella lust.

    Synen på kvinnor som horor ÄR, vad än en enskild kvinna försöker tänka, ett patriarkalt uttryck för kvinnoförakt - hur många kvinnor som än lärts att bli kåta av det. Varför ska kvinnor läras att bli kåta av underordning, och män av makt? Varför accepterar någon att det får fortsätta?
    Läs Rebecca Mott

    SvaraRadera
  3. Marielle:

    Jag har inte hört sådan musik du tar upp som framställer det som något positivt. Dock så hör jag det ibland att den och den låten är positivt men lyssnar en på den så är det samma gamla kvinnofientliga smörja som alltid. Bara det att lyssnaren som försvarar låten gillar den manliga artisten samt orden han använder för att beskriva kvinnor. Att han är en chauvinistisk machoman verkar inte spelar så stor roll.

    Problemet med musik du tar upp som positivt som gör exempelvis:
    "i den formen uppskattar ofta den undergivna kvinnan att reduceras till ett sexobjekt."
    är att det är samma gamla könsnormtiva syn, en sådan låt hjälper till att förstärka rådande könsnormen. Och hur många låtar känner du till som framställer män som undergivna sexobjekt, låtar skriva av kvinnor? Eller låtar om dominanta kvinnor?

    Och vi har nog en helt skild syn på vad som är positivt och negativt. En man som på slentrian kallar kvinnor för "bitches" och "hoes" är inte någon som visar på en positivt kvinnosyn. Det spelar mindre roll för mig om att ursäktar det med att han "bara säger så" om kvinnor utan att mena något med orden. Orden har i samhället inte tappat sin betydelse senast jag kollade i alla fall. Det är som att säga att samma man kan gå upp till okända kvinnor på gatan och kalla dom för "hora" och "bitch" och säga att det är något "positivt" bara för att en själv råkar gilla eller tända på orden, oavsett tom det gäller att lyssna på musik eller ha sex.

    Ja dom flesta skulle reagera, men varför reagera så mycket mer på mainstreamporr och inte musik med samma budskap? Om något så måste det väl vara ett tecken på hur normaliserat chauvinism och kvinnoförnedring är inom musiken. Eftersom porr skulle inte få ett sådant frikort bland så många som säger sig vara medvetna om kvinnoförtryck.

    SvaraRadera
  4. Maria:
    Fundera över vad dom håller på med? Antagligen tar man för sig av sin sexualitet & låter sig inte hämmas, ser det som positivt. Att försöka 'omvända' låter bara sinnes, som om jag skulle gå fram till en flata & säga "Sexualiteten är inte huggen i sten, den är föränderlig, även du kan njuta av kuk". Vidrigt i mitt tycke.

    Det handlar inte alltid om att man har lärt sig att bli upphetsad av det, det handlar om att det uttrycket för sexualitet finns naturligt i många människor. Det finns ju även många män som uppskattar att kallas 'slyna' & dylikt (även om det ju är ett ord med feminin betydelse, men i BDSM-världen hanteras det ju lite annorlunda).

    Ska kolla länken.

    Fumikofem:
    Anledningen att du inte har hört det framställas som positivt är eftersom du ej ser någonting positivt i hur ordet används. Uppskattar man sammanhanget så ser man det som positivt, däremot.

    Det finns fler dominanta herrar än kvinnor, alltså är det den sexualla normen som är starkare än motsatsen. Dock finns det många kvinnor som skriver om hur dom tar plats sexuellt & reducerar mannen. Jag lyssnar inte på den typen av musik, men tror Lil' Kim är ett bra exempel.

    Googlade reda på ett smakprov:
    I've been a lot of places
    Seen a lot of faces
    Ah hell I even fucked with different races
    A white dude his name was John
    He had a Queen Bee Rules
    tattoo on his arm, uh
    He asked me if I'd be his date
    for the prom
    And he'd buy me a horse,
    a Porsche and a farm
    Dan my nigga from Down South
    Used to like me to spank him
    and cum in his mouth
    And Tony he was Italian (Uh-huh)
    And he didn't give a fuck (Uh-huh)
    That's what I liked about him
    He ate my pussy
    from dark till the morning
    And called his girl up and told her we was boning
    Puertorican papi,
    he used to be Deacon
    But now he be sucking me off
    on the weekend
    And this black dude
    I called King Kong
    He had a big ass dick and a hurricane tongue

    &.s.v. fler exempel finnes men som sagt har jag dålig koll på dessa då jag inte uppskattar det.

    Nej, det är inte som om samma man går fram till främmande kvinnor på gatan.. Man värderar ju ord själv, det är inte bara givaren som ger sin egen värdering. Det finns många neutrala ord som jag inte vill att någon ska kalla mig för, trots att det i samhällets ögon inte är negativa ord. På samma sätt finns det andra neutrala ord som många har lat en negativ värdering i.

    Jag tyckte bara att ditt exempel var märkligt just eftersom porr inte skulle gå obemärkt oavsett sammanhang, däremot förstår jag hur du menar om att musiken nonchaleras även om jag inte håller med i sak.

    SvaraRadera
  5. Vad du eller någon annan personligen gör med alla dessa ord är inte vad jag talat om. Jag har talat om mer än något personligt, inte vad enskilda individer gillar eller inte med ett visst ord. utan om samhällets kvinnosyn, den kvinnofientliga syn som ligger bakom att kvinnor verbalt förnedras just för att dom är kvinnor, för att dom är sexuella, för att dom är framåt och inte tar skit.

    Att någon då till exempel säger: ja men jag gillar att bli kallad för bitch! Det förändrar inte hur det generellt används i samhället och populärkulturen viket inte är på ett positivt sätt. Jag själv anser att ordet "bitch" kan tas tillbaka, men det är min personliga åsikt och förändrar inte att det generellt används negativt. Om det inte vore så så skulle det inte finnas någon poäng att försöka ta tillbaka det.

    Lil' Kim må göra låtar som bryter mot könsstereotyper, men hon är också väldigt förtjust i kalla andra kvinnor för "bitches n' ho's" just för att hon inte gillar dom. Samtidigt som hon använder ord som bitch på ett positivt sätt om sig själv. En dubbelstandard i mina ögon.

    "Nej, det är inte som om samma man går fram till främmande kvinnor på gatan."

    Poängen var att visa på ett exempel att orden betyder generellt något i samhället även om din personliga syn till orden är positiv.

    Att porren inte skulle gå obemärkt förbi ser jag faktiskt, delvis, som att folk (vilket jag varit inne på) reagerar mer på det dom kan se än det dom kan höra.

    SvaraRadera
  6. Det första jag skrev var till Maria, vet inte om det framkom för jag har inte hävdat att du har lagt dig i vad folk personligen gör, dock lade sig Maria i & ville förändra människor sexualitet.

    Jag har inte hört många texter där "bitch" används för att trycka ner starka kvinnor, utan främst hört det användas på positivt vis. Detta tror jag då som sagt beror på att vi har olika värdering i ordet vilket leder till att du har lättare för att tolka en sådan text som negativ & jag har lättare att tolka en sådan text som positivt. Vad vi anser färgar ju hur vi hör någonting, hur vi tolkar sammanhanget.

    Jag är som sagt inte bevandrad inom den typen av musik & kan ingenting om Lil' Kim annat än att hon brukar reducera män till sexobjekt i sina låtar, därför tog jag det som exempel. Finns dock fler..

    The Donnas lyssnar jag dock på & dom har också gjort en hel del låtar om män som 'sexobjekt', dock utan att kalla folk för "hoe" hit & dit. 40 boys in 40 nights ex.

    Jag förstår vad poängen är, dock är det inte relevant vad massan anser om ordet, det relevanta är artisten & vad denne menar. Menar denne någonting negativt eller positivt?

    För mig handlar det främst om vad personen i fråga menar, inte ordet denne använder. Jag tänder på att kallas för hora/slyna &.s.v. men männen som säger detta till mig för det med ömhet. Det är varma, fina ord. Om någon kallar mig det då denne är arg däremot så undrar jag vad fjanten har för jävla kvinnosyn, för då är det inte en ömhet i ordet, då har han lagt ett negativt värde att försöka trycka ner mig med.

    SvaraRadera
  7. Gällande mainstreammusik så känner jag inte till låtar där ordet bitch används positivt, utan negativt och på slentrian.

    Det jag gör är att se vad attityden bakom användandet av ordet är, i resten av låttexten. Samt att killar som på slentrian slänger fram ordet bitch om kvinnor eller använder det om andra, män ser jag som negativt. Också när någon använder ordet direkt efter en mening, bara för att få en chans att använda det.

    Jag har inte sett något hitills som pekar på att dom män som gör mainstreammusiken använder ordet positivt, det finns säkert undantag dock. Men poängen är att ordet ser jag som något inom gruppen att använda. En kille som på slentrian kallar kvinnor för "bitches" för att han inte vill säga "kvinna" eller "tjej", ja det tycker jag är fel och sexistiskt. Och killar som gör det för att dom känner sig tuffa tycker jag är löjligt.

    "För mig handlar det främst om vad personen i fråga menar, inte ordet denne använder. Jag tänder på att kallas för hora/slyna &.s.v. men männen som säger detta till mig för det med ömhet. Det är varma, fina ord. Om någon kallar mig det då denne är arg däremot så undrar jag vad fjanten har för jävla kvinnosyn, för då är det inte en ömhet i ordet, då har han lagt ett negativt värde att försöka trycka ner mig med."

    Om orden inte hade någon som helst misogyn betydelse, skulle så många som ändå använder orden faktiskt göra det? Orden används mycket till exempel inom porr, skulle det göras om det inte fanns någon negativt koppling till orden? Om dom inte betydde mer än att säga "hej", hur många skulle då använda dom när det exempelvis handlar om något sexuellt?

    Min poäng här är att när en använder orden som det generellt görs, eller när det handlar om att tända på det, så bekräftar en också att dom har en negativ koppling.

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.