söndag 24 juli 2011

Ordet "Pimp"'s betydelse

Alltså jag förstår inte detta med att normalisera ett ord som har en så stark negativ koppling. Ordet jag tänker på nu är "pimp". Jag har velat skriva om detta förut men tänkte jag skulle göra det då när jag idag läste det program för Pride som Fi har (många bra och peppande program!) så fanns det en programdel som heter "Bli pimpad till paraden" på lördagen.

Mina tankar om det:

Min första reaktion var direkt: Really? Ja jag stör mig verkligen på normaliseringen av det ordet med tanke på ordets betydelse dåtid och nutid. Allt det hemska som tjejer och kvinnor i USA blivit utsatta för dåtid och nutid med hot, våld, våldtäkt och prostitution. Att den normalisering som sker av ordet kopplar det till att "snygga/fixa upp", samt att "pimpa" eller vara en "pimp" har en "coolhets" stämpel som syns lite överallt på nätet och bland unga.

Denna normalisering av ordet hjälper i mitt tycke till att förstärka misogyni och rasism. Det sistnämnda eftersom det förstärker synen på afroamerikanska kvinnor som "dom andra", att vara en "pimp" görs till något "häftigt", till något "exotiskt".

Nu finns det väl dom som skulle invända mot det jag skriver och kanske säga att ja men ordet betyder väl något annat idag eftersom mainstreamkulturen plockat upp ordet? Nej, den verklighet som afroamerikanska tjejer och kvinnor lever i händer just nu, den ofta hårda verklighet och allt det hemska dom utsätts för. Att normalisera detta ord är i mitt tycke att förminska denna hemska verklighet som alla dessa tjejer och kvinnor har utsätts för, och utsätts för i nuet.

Red: En att tänka på är: Hade det varit lika lätt att använda ordet "pimp" som något "coolt" för att göra om eller vad det nu är, om det inte var (och är) kopplad till framför allt afroamerikanska kvinnor som "pimpas"? Nej jag tror knappast det. Det blir lättare eftersom afroamerikanska kvinnor tillhör "dom andra". Än mer förstärks detta när det används så flitigt bland vita personer. Men det är väl det där är att "den skiten händer inte mig", då blir det lättare att använda ordet på ett positivt sätt eftersom det inte finns någon negativ personlig koppling till ordet.

Sen kan en undrar varför en alls ska använda detta ord, med tanke på allt jag tagit upp.

Sen är jag väldigt besviken på att Fi valde att ta mainstreamvägen gällande detta, istället för att tänka på ordets negativa betydelse och historia ur ett feministiskt och intersektionalistiskt perspektiv. Det blir att dom ställer sig bakom att det är något "cool" att slänga runt sig "pimp" this and "pimp" that. När det ordet används på det sättet så osynliggörs allt den, som sagt, hemska skit som afroamerikanska tjejer och kvinnor lever igenom.

9 kommentarer:

  1. Pimp betyder hallick på engelska. I och med programmet Pimp My Ride, där man gjorde om skruttiga bilar till lyxiga vrålåk, har ordet fått ännu en betydelse - att göra iordning eller att göra något omgjort. Det är i den senare betydelsen de flesta använder ordet idag.

    SvaraRadera
  2. Jo jag vet hur det används, och det är en del av problemet.

    Det är ju inte så att hallickar har försvunnit, afroamerikanska tjejer och kvinnor som blir offer för hallickar är en verklighet idag, som då. Dess betydelse finns alltså kvar men har fått en "coolhets" stämpel också.

    Och tänk sedan på hur ordet "pimp" används såhär men ordet "hora" eller "prostituerade" har inte gjorts om på det sättet.

    Så även om dom flesta använder det på det sättet så tycker jag att det inte förändrar det faktum hur det ser ut för dom tjejer och kvinnor som utnyttjas och misshandlas och våldtas av olika "pimps". Och för blir det en sorgligt påminnelse om hur alla dessa tjejer och kvinnor glöms bort och fortsätter att ses som "dom andra".

    I grunden ligger misogyni och rasism.

    SvaraRadera
  3. Enligt min erfarenhet så är det framför allt från afroamerikanska kvinnor och före detta prostituerade kvinnor som kritiserar detta användande av ordet. Än mer då det används så fritt bland vita som aldrig har en aning om det helvette som så många av dessa kvinnor gått igenom.

    SvaraRadera
  4. Personligen bryr jag mig inte om hur tufft någon tycker det är, eller om det används om bilar eller vad det nu är, en hallick är inte något "tufft". "pimps" är bara vidriga och jag är besviken på att Fi ställer sig bakom använder av det ordet och verkar strunta så i dess betydelse och hemska historia. Och då faktiskt också verkar glömma bort den verklighet många afroamerikanska tjejer och kvinnor lever i som "pimpas" av dessa män.

    SvaraRadera
  5. Att folk är omedvetna om ordets ursprungliga betydelse gör det absolut inte mer okej. Det håller jag absolut med om, jag glömde bara skriva det.
    Det är konstigt att F! som ändå är ett feministiskt parti är så omedveten om ordets ursprungliga betydelse.

    SvaraRadera
  6. Men själva "pimpandet" i "Pimp my ride" är ett tydligt pimp-pimpande. Alltså en massa bling och lite till, tydligt relaterat till hiphop-kulturella "pimps", ni vet de där med massa bling och ... hallickutstyrsel.
    Så "pimp" betyder forfarande "hallick". Det är ju själva grejen, en rik hallick med dålig smak.

    SvaraRadera
  7. meta, precis. Det handlar fortfarande om "pimps" och ett hyllade och glorifierande av dom, och all skit och misogyni dom står för. Jag fattar inte hur en då så helt okritiskt kan använda ordet som något positivt.

    SvaraRadera
  8. Jag får instämma med bloggägaren. Det var ett extremt klumpigt ordval av Fi.

    Tyvärr är vi alla mer eller mindre indoktrinerade av rådande könsroller och därtill hörande typiskt patriarkala ord men det är bra om vi hjälps åt att se det den andre missar.

    Bra att några har skrivit till Fi och påtalat detta.

    SvaraRadera
  9. noboytoy:

    Ja, för om vi hjälps åt så hjälper vi varandra att se sådant här innan någon gör det som nu hände.

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.