måndag 29 augusti 2011

Exempel på acceptansen för misogyni och HBTQ-fobi inom musiken

När jag ser sådant som att MTV har gett pris för "bästa nya artist" till en artist som är känd för sin misogyni och HBTQ-fobi i dom flesta av sina låtar. Låtar där kvinnor är i hans ögon "bitches/sluts/ho's/cunts/whores/etc", objekt som han behandlar som skit, och han talar om att misshandla, våldta och mörda kvinnor och gravida kvinnor. Låtar där han slänger fram HBTQ-fobiska ord och talar om att misshandla och mörda HBTQ-personer.

Allt detta ursäktar han med: Jag bara skämtar och säger så för att provocera er kvinnor, feminister och HBTQ-personer! Ja för personer tillhörande dessa grupper har det så jävla enkelt i samhället va? Och blir aldrig i vår vardag utsatta för fördomar, hat, fobi, våld, våldtäkter, förryck och diskriminering. Just för att en tillhör dessa grupper. Och hans ord hjälper såklart inte till att förstärka all den skit dessa grupper utsätts för...

När då en artist får ett sådant erkännande av MTV så skickar dom ut ett budskap på att hate-speech mot kvinnor och HBTQ-personer är helt jävla okej i deras ögon, så länge någon misogyn och HBTQ-fobisk rövhatt gömmer det bakom sin musik...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.