tisdag 30 augusti 2011

Misogyni, rasism och HBTQ-fobin på nätet

Jag håller med Svalin om att det äntligen debatteras mer om näthatet, som framför allt handlar om misogyni, rasism och HBTQ-fobi. Där diverse personer sitter hela dagarna och sprider sitt hat mot personer som tillhör dom grupper detta hat och förakt riktar sig mot. Dessa personer visar att dom har inget som helst problem med att försöka tysta alla som inte delas deras misogyna, rasistiska, HBTQ-fobiska och även anti-feministiska åsikter. Det dom skriver består av rena påhopp med hån och förlöjligande till fobi, fördomar, förakt och hat. Samt det gamla vanliga beklagandet om att alla som inte håller med dom är "pk", som att ingen annan än dom själva faktiskt har andra åsikter och tycker annorlunda utan vi har blivit "hjärntvättade" att tänka som vi gör. Detta är såklart bara ytterligare ett sätt för misogyna anti-feminister, rasister och HBTQ-fobiska personer att försöka rättfärdiga sitt eget förakt och sina fördomar som alla "egentligen" har enligt dom, vi "vågar" bara inte uttrycka dom.

Misogynin, rasism och HBTQ-fobin är utbrett på nätet. Du finner det nästan överallt. Det är vanligt att se exempelvis kvinnofientliga kommentarer bland Youtubes kommentarfält på olika videos, är det en kvinna som lagt upp videon så är det standard att hon får diverse misogyna skällsord slängd mot sig, sexuella trakasserier, hot om våldtäkt och kommentarer som reducerar henne till ett objekt - nästan oavsett vad hon säger. YouTube är bara ett exempelvis av många på just det här, på alla stora nättidningars kommentatfält, oavsett om det rör sig om svenska eller engelska eller vilket språk det nu är, så finner du denna misogyna attityd. Du finner det på alla stora nätforum, på många olika Facebook grupper där tusentals och hundratusentals är medlemmar där dom sitter hela dagarna och sprider kvinnohat och försvarar sin kvinnofientliga attityd genom att kalla det "humor". Du finner det bland diverse personer på Twitter, kända som okända. Och så här kan en fortsätta, det finns kort sagt överallt på nätet. Och detta näthat har ökat år efter år, och nästan inget görs åt det.

Nu först så börjar lite fler diskutera det. Dom stora nyhetstidningarna kommer att göra om hur dom tillåter kommentarer och andra som Aftonbladet ska förbjuda anonyma att kommentera, en får använda sin Facebook-profil för att göra det. Detta stoppar inte dom vanliga hatarna som ändå kan gör låtsas-konton på Facebook och fortsätter på så sätt med sin misogyni, rasism och HBTQ-fobi medan dom beklagar sig över att bli "censurerade" och talar om yttrandefrihet.

Sofia Zettermark skriver en artikel om näthatet. Blir inte förvånad över att se precis det jag tagit upp här nu bland dom kommentarer till Zettermarks artikel, som beklagande om att andra är "pk" och diverse anti-feministiska åsikter. En annan som också skriver m näthatet är Rabiatfeminism. Och jag själv i tidigare inlägg.

4 kommentarer:

  1. Det finns en hel del idioter på nätet som förpestar för alla andra. jag slutade skriva på communitys hösten 2008 efter att jag hade fått ett grovt påhopp och ingen på communityt gjorde något åt det. Jag var med i en diskussion om feminism och fick en kommentar som löd ungefär "Du är en ful feminist som behöver ett skjut". Det är absolut en av de värsta saker någon uttryckt mot mig. Den här personen var aggressiv mot många, men han fick av någon anledning vara kvar trots att han borde ha brutit mot reglerna. Visst hade jag fått elaka kommentarer innan men inte alls lika grova.

    SvaraRadera
  2. Jävla mupp! :(

    Har själv fått höra sådana saker ett antal gånger, saker som handlade om att jag skulle våldtas och annat vidrigt :(

    På Facebook där jag ibland kommenterar på engelska grupper och sidor hamnar jag ibland i tjafs med diverse misogyna och HBTQ-fobiska troll och det vanliga är sådan här skit.

    SvaraRadera
  3. Jonas Martinsson31 augusti 2011 22:31

    Hej,
    Jag (nicket jag använde är JonasMartins)är en av de som deltog i diskussionen under Sofia Zettermarks artikel på SVT Debatt. Om jag förstått dig rätt menar du att det i denna diskussion förekom misogyni, rasism och HBTQ-fobi. Kan du exemplifiera? Vilka av kommentarerna gav uttryck för ovan nämnda (och enligt mig helt förkastliga) åsikter? Min uppfattning är att de kommentarer som var kritiska till artikeln dels hävdade att hon överdrev och förstorade upp problemet, dels att det är fel att näthatet används som förevändning för att vilja tysta för artikelförfattaren misshagliga åsikter. Om detta kan man förstås ha olika åsikter men att kalla det misogyni, rasism och HBTQ-fobi?

    Mvh/Jonas Martinsson

    SvaraRadera
  4. Jag skrev "[...]som beklagande om att andra är "pk" och diverse anti-feministiska åsikter."

    Detta förekom. Sen ser jag nu att några kommentarer har tagits bort.

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.