måndag 29 augusti 2011

Vad trött jag blir

När jag läser detta, detta, och en bemötande artikel. Så fotboll är för "komplicerat" för kvinnor och därför kollar kvinnor på ishockey istället, enligt Arne Hegerfors...

Oj då, för det där har vi inte hört förut, jo. Det är en misogyn attityd som ligger i grunden: Kvinnors åsikter, kompetens, erfarenheter, ja allt hon kan - anses inte vara lika mycket värda som en mans. Det kanske inte alltid är något uttalat bakom, utan det är något som finns i kulturen och samhället där normen är en man. Många bär på tankar och åsikter som nedvärderar det kvinnor kan och gör. Har många kvinnor ett intresse, sysslar med samma sak, så anses det vara "kvinnogöra", och ses sedan ner på. Det anses inte vara lika "viktigt" som det en man kan. Ett exempel är hur synen är på dom flesta kvinnor som bloggar, deras intressen anses vara något oviktigt i skenet av bloggande män.

Jag blir inte förvånad när jag ser kommentarerna till artikeln eller den omröstning som nu pågår där majoriteten anser att Hegerfors har "rätt"...

Same patriarchal shit as always.

8 kommentarer:

  1. Jag vet att du inte är speciellt noga med dina källor Fumikofem, men Hegerfors har aldrig sagt att fotboll är för komplicerat för kvinnor. Det han sagt är att fler män än kvinnor kan mycket om fotboll, pga att fler män är intresserade av fotboll, vilket ju är sant och inte speciellt kontroversiellt. Det är oseriöst av dig att ta upp denna typ av frågor utan att kolla upp fakta.

    SvaraRadera
  2. Jag vet att anonyma som dig bara är ute efter att tjafsa med feminister men jag tänker svara ändå och säga att han var inne på att kvinnor föredrar ishockey för det var enklare. Så du har fel.

    SvaraRadera
  3. För någon som är oinsatt i bägge sporterna är hockey enligt Hegerfors lättare att förstå,ja. Något som inte betyder att det skulle vara svårare för kvinnor att sätta sig in i fotboll än för män.

    Du tror att du gör något gott för världen, men det du gör är att mobba och trakassera människor, och peka ut dem som onda utan grund. Inte speciellt gott enligt min mening. Hegerfors förtjänar inte all skit han fått.

    SvaraRadera
  4. För att ifrågasätta någons könsnormativa syn på kön gällande sport är ju verkligen att "mobba"... Inte.

    SvaraRadera
  5. Det är fakta att fler män än kvinnor är intresserade av, och därmed insatta i fotboll.

    SvaraRadera
  6. Det är det som är kontentan i det Hegerfors sa, och är inget han kan anklagas för att vara misogyn eller könsnormativ för.

    SvaraRadera
  7. Välvilligt tolkande alltså.

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.