tisdag 6 september 2011

Begreppet "Milf"

Som betyder "Mothers I like to fuck" förstår jag inte vad som är så jävla bra med?! Vad? Det är sexigt att reduceras till en kropp som värderas för ens "knullbarhet" för att en är en kvinna som fött barn? Detta begreppet är bara ett i raden där kvinnors hela person = kroppen. Det används om kvinnor som passar in mer i utseendeidealet, att hon anses vara sexig, het och snygg. Så i slutändan spelar det på samma gamla objektifiering som alltid, oavsett om det handlar om modebranschen med sina utseendeideal, eller om det handlar om populärkultur och musik med fixering vid stora rumpor och bröst, eller om det handlar om porr, eller om "Milf". Det återvänder alltid till synen att det viktigaste för en kvinna är hennes utseende, allt annat kommer i andra hand.

Sen lägger jag till innan någon skulle reagera med kortet:

"men det är kvinnor som använder det om sig själva!!!111"

Jag tycker inte att detta begrepp och dess problem minskar bara för att massor med unga medelklass kvinnor med barn gillar att använda det för att känna sig inne och spela på sexigheten. Det är ingen skillnad från allt annat i samhället som fokuserar på kvinnors utseende. Att vara kvinna och göra detta ursäktar det inte. framför allt när det handlar om personer som säger sig störa sig på objektifiering av kvinnan att kvinnor förväntas identifiera sig med sin kropp så undrar jag hur fan ni tänker när ni hyllar detta begrepp.

Hur ofta förresten hör ni den manliga motsvarigheten, "Dilf" i jämförelse med "Milf"? Ja precis, nästan aldrig...

10 kommentarer:

  1. Begreppet i sig stör jag mig inte på, då det bara är en beskrivning för en het, äldre kvinna. Men det borde finnas en motsvarighet för heta, äldre män. Jag menar, det är ju knappast ovanligt att unga tänder på äldre män också. DET är störande. Jag brukar använda FILF, men ingen annan gör ju det. Typ.

    SvaraRadera
  2. Eftersom begreppet inte är ensamt utan bara en del av en objektifierings-kultur fokuserat på kvinnan så ser jag det som ett problem. Vi kommer inte kunna lämna denna objektifiering där flickor, tjejer och kvinnor förväntas identifiera sig med sin kropp om vi inte vänder oss emot allt möjligt som hela tiden förstärker det.

    Ja, det är extremt ovanligt att något liknande begrepp används om män, men inte förvånande när en tänker på dom gamla vanliga könsnormerna och synen på kvinnors sexualitet där kvinnor förväntas vara sexiga för andra men inte åtrå andra.

    SvaraRadera
  3. Ja! Och dessutom indikerar själva begreppet att kvinnor som fött barn _egentligen_ inte är knullbara, men de här specifika kvinnorna, de kan man minsann ligga med ändå, trots att de pressat ut en unge. Att det är ett begrepp som är riktat just mot kvinnor som fött barn och inte kvinnor i allmänhet gör det faktiskt en dimension värre än de sedvanliga sexuella uttryck som appliceras på normsnygga kvinnor.

    SvaraRadera
  4. Ja, för bara vissa kvinnor som passar in i utseendeidealet benämns som "milf", sen är det visst kopplat till äldre från mitten av 20 till runt 50. Så kvinnor som är över 50 räknas inte in. Med det så finns det alltså ett till problem, fokus på kvinnors ålder. Vilket också är något vanligt tillsammans med utseendeideal och utseendehets.

    SvaraRadera
  5. Åldershetsen är givetvis jäkligt problematisk också, men är inte Milf ett uttryck som främst kommer ur munnarna på tämligen unga män? Svårt att avgöra förstås om det är en ålders- eller generationsfråga, men äldre män är kanske mer peppiga på äldre kvinnor utan att för den sakens skull behöva bedöma dem efter ungdomsdrag.

    Lustig fakta: I Danmark (där jag bor) finns det två olika ord för fitta - ett för fittor som inte fött barn, och ett för fittor som har. Typ som Ko och Kviga.

    SvaraRadera
  6. Jo det är sant att det kommer från mest unga män, även om jag hör, och läser, allt oftare unga kvinnor använda det om sig själva. menade bara att det också handlar om kvinnors ålder, som är vanligt annars.

    Visste inte om att dom hade två ord för fittan där, förstår inte varför dom gör skillnad på någon som fött barn och inte gjort det.

    SvaraRadera
  7. Hora/Madonna-tänket i all sin tydlighet...

    SvaraRadera
  8. Precis. Samma gamla vanliga.

    SvaraRadera
  9. Jag har för övrigt betraktats som Milf ibland och jag är bara 24 och har inte pressat ut någon unge. Då känner jag mig lite förnärmad, måste jag säga. Kul att någon tycker jag är het, synd bara att de tycks tro att jag är mycket äldre än jag egentligen är och att jag ska anses se bra ut 'för min ålder' (som jag också fått höra).

    SvaraRadera
  10. Jag har hört det där från andra kvinnor, också i 20 års åldern, en var bara 21...

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.