lördag 17 september 2011

Dags att tänka ett steg längre?

Läste att "när män får barn blir det mjukisar", här kopplas hormonnivån i kroppen till om en man blir "mjukis". Artikeln gör en stark kopplning till hormoner och känslor, utan att exempelvis tänka på hur en vuxen kan bete sig kring barn och tänka på hur könsnormer påverkar och styr. Att bara tillskriva allt detta till hormoner är verkligen att göra det lätt för sig. Konservativa måste sitta och hurra nu...

Jag läste sedan i den nedre rutan där en man, Melin, svarade:
När jag blev pappa blev jag känslosammare. Helt plötsligt satt jag och grät framför program som Extreme Homemakeover och dokumentärer om idrottsmän som lyckas. Jag fick tårar i ögonen – det fick jag inte innan jag fick barn.
Jösses... Mindre testosteron betyder mer känslor? Så ju mer testosteron en man har desto mer känslokall? Så kvinnor som inte gråter ett piss när dom tittar på TV har dom mer testosteron? Ja en kan fortsätta länge och visa på hur det inte håller att göra kopplingen hormonnivå = känslor.

Sen svarade Lennart "Hoa-Hoa" Dahlgren:
Det tror jag inte på. Det låter alldeles för mycket att de går ner 26 procent för att de är hemma med barn. Jag tror inte det är fysisk möjligt. Även om de uppför sig som kärringar nu för tiden tror jag det här är fel. Jag ställer mig ytterst tveksam till den forskningen.
Beter sig som "kärringar"? Åh vänta, du menar som stereotypen - "kvinnor är så känsliga och gråter för allt!"? Usch ja, stackars män, farligt för en man att vara en "kärring"... Tröttsam kvinnosyn är vad det är.

6 kommentarer:

  1. Tyvärr blir det lätt osakligt när skribenter snabbt svänger ihop några rader utifrån forskningsrön/undersökningar utan att granska dem särskilt ordentligt. Vet dock inget om just dessa rön.

    SvaraRadera
  2. Ja det vinklas en hel del för att göra rubriker. Vill en veta vad forskningen säger så får en, ofta, när det gäller sådant här kolla in det själv.

    SvaraRadera
  3. Jag är EXTREMT nyfiken nu på varför du anser att kopplingen hormoner & känslor är ohållbar? Det är ju trots allt vetenskapligt bevisat att hormoner påverkar vårat känsloliv till stor grad.. OSS till en stor grad öht. Spännande om du sitter på fakta forskarna har missat =)

    SvaraRadera
  4. Som jag skrev så var det att dom gjorde kopplingen hormoner = känslor som jag vänder mig emot. Som att det inte finns så otroligt mycket annat som påverkar våra känsloliv.

    Och alla påverkas i olika grad, men könsnormer och uppfattningar påverkar mer. Det är som med PMS, många kvinnor känner ingen skillnad medan andra gör det.

    Det var som en studie i Tyskland för ett par år sedan (nej jag kan inte hitta länken till den) då en grupp med tyska män delades upp i två mindre grupper. Ena fick äta p-piller och den andra fick sockerpiller. Men dom som fick det sista trodde att det var p-piller. Vad hände? Jo efter ett par månader så började alla män att säga det som ahn i artikeln ska, dom blev känsligare och började gråta oftare. Om det nu var hormoner så hur hänger det ihop om ena gruppen fick sockerpiller? Eller kan det vara könsnormer och förväntan som spelar mer roll?

    Så vetenskapen har förut gjort en stark sådan koppling men det har förändrats under åren då annan nyare forskning går emot.

    En till gjordes för flera år sedan på transsexuella kvinnor och män. Där visade det sig också att det inte fanns en sådan stor påverkan på deras känsloliv som forskare trott när dessa började sin hormonbehandling.

    SvaraRadera
  5. Hormoner = känslor, så är det bara. Sedan finns det även annat som = känslor. Men hormoner påverkar till hög grad även om även annat gör det såklart.

    Sockerpiller = placebo som har en otroligt reell effekt. Hjärnan skapar vad man tror kommer skapas.

    Det räcker ju med att glutta på PMS för att se hur hormoner påverkar..

    antar att du helt enkelt menar att dom verkar fokusera på att BARA hormoner påverkar & att det är det du vänder dig emot? Jag tolkade dock till inlägg som om du menar att hormoner är rätt irrelevanta.

    SvaraRadera
  6. Om det nu bara "å är det bara" så borde väl alla kvinnor påverkas av PMS? Eller alls få PMS. Men så ser det inte ut. Många kvinnor får det inte fast det blir hormonförändringar i deras kropp.

    "Sockerpiller = placebo som har en otroligt reell effekt. Hjärnan skapar vad man tror kommer skapas."

    Men om det nu "så är det bara" så borde väl effekten inte vara lika mellan grupperna som jag nämnde? Vilken har då störst effekt? Vetskapen vad en äter (alltså tanken) eller hormoner?

    Ja, jag vände mig emot att dom, som jag skrev, tillskrev PMS som hela orsaken och att annat som påverkar var mer eller mindre irrelevant.

    Att hormoner kan påverka och påverkar är en sak vilket jag är väl medveten med tanke på vad jag går igenom. Men det har inte å stor påverkan som du verkar tro, delvis mer än allt annat.

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.