fredag 30 september 2011

Det är bara en "åsikt"

Facebook har nu officiellt svarat på varför dom inte vill ta bort den misogyna skit som finns på  Facebook. Där grupper och sidor finns som tycker det är humor att säga att dom ska slå och våldta "sluts/slampor" och våldta flickvännen i sömnen och mycket mer vidrigt jävla skit.
Direct statements of hate against particular communities violate our statement of rights and responsibilities and are removed when reported to us," Facebook said. "However, groups that express an opinion on a state, institution, or set of beliefs – even if that opinion is outrageous or offensive to some – do not by themselves violate our policies.
Så det är bara en "åsikt" att förespråka och skämta om våldtäkt? Hur kan inte detta bryta mot deras regler? Men sidor om till exempel amning tas bort direkt, men inte sidor som handlar om att kvinnor som kallas "slampor" och "bitches" ska ska misshandlas och våldtas. Eller andra liknande kvinnoförnedrande sidor/grupper som reducerar kvinnor till inget annat än en könskonservativ stereotyp eller som handlar om indelning i hora/madonna samt sidor/grupper som sprider "skämt" om att kvinnor ska misshandlas och våldtas.

En kan fråga sig som Jo Brand gör i artikel att vad ska dessa hemska "skämt" om våldtäkt och misshandel tjäna till? Och vilkas rättigheter är det vi (Facebook) skyddar? Misogyna rövhattars "rätt" att hata kvinnor? Nej, vidrigt är vad det är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.