lördag 10 september 2011

Det misogyna och könskonservativa inom spelvärlden

Såg idag en artikel som handlar om att för få spel görs för kvinnor. Gisele Jönsson frågar sig, varför så viktigt att få tjejer att spela.
Men att ”tjejer inte spelar spel” är för resten av samhället ett lika stort och viktigt problem som att ”tjejer inte samlar på frimärken”. Vad är det som säger att tjejer måste göra samma saker som killar?
Spelvärlden är väldigt lutat år vad män gör och inte gör. Även fast kvinnor är nära 50 % av spelarna så är könsrepresentationen till mäns fördel. Det finns alltså redan många tjejer som spelar. Dom flesta spel har en man som huvudperson, och själva världen där spel utspelar sig i har generellt män i allt från ledande positioner till bara "vanligt folk" majoriteten av rollerna. Det hela påminner om filmbranschen där dom flesta filmer har en man, eller män, som huvudperson(er). Fast så många kvinnor tittar på film. Kvinnan blir oftast den enda kvinnan bland huvudrollsinnehavarna när det är flera huvudpersoner.

Dom flesta spel har, som sagt, bara män i huvudrollen, oftast är det spel där det går att välja mellan en kvinna eller man som det går att ha just en kvinna. Som ett rollspel. Även om spelet är uppbyggd runt flera personer så är det vanligt att det bara är män, jämfört med om det är mest kvinnor. Spel med flera kvinnor som huvudrollsinnehavare, där det bara är kvinnor som är det, är väldigt ovanligt i jämförelse. Kvinnor i spel fungerar också ofta som inget annat än objekt för andra att titta på, delvis heterosexuella män som är dom tänkta köparna. Fast många kvinnor ofta spelar samma spel.

En kan ju undrar med tanke på hur många kvinnor som spelar att vad är det med spelbranschen, varför ges kvinnor så få roller? Ja, ett svar är att majoriteten av spelskaparna är män. Som då tänker från perspektivet mannen som norm. Samtidigt är det ingen ursäkt att dom inte ska skärpa till dig och se till att ha fler kvinnor i ledande roller, oavsett om det är som huvudrollsinnehavare eller i positioner i själva världen där spelen utspelar sig. Men många är fast i ett gammalt sätt att tänka kring kön. Misogyni inom spelbranschen är långt ifrån ovanligt. Ett exempel som denna är inget undantag. Ett annat är ett helt spel, Duke Nukem Forever har mycket misogyni med. Det finns, minst sagt, mycket könsnormativt och heteronormativt tänkande inom spelbranschen.

Något som så ofta gillas inom spelvärlden, kopplat till könsnormer och objektifiering, är hur så olika kvinnor och män klär sig. Kvinnor har oftare mindre kläder på sig oavsett vad det är för typ av kläder. Det finns en del som säger att det har blivit så extremt mycket bättre jämfört med 90-talet. Men jag ser att det snarare går bakåt. Räcker med att titta på online rollspelen. Där är det poppis för tjejer att har kläder och rustningar som ofta är urringat, visar mage och kanske även axlar, och mer nakna ben. Medan killarna kanske som mest har nakna armar, annars är dom för det mesta heltäckta. Alla spel gör inte såhär, men tillräckligt många för att visa på en trend. Eller ja, trend och trend, det har varit såhär hela tiden...

Detta är flera av problemen inom spelvärlden, något som visar på hur långt kvar det är när det handlar om kvinnor representation inom spelen själva, den misogyni som finns, objektifieringen, etc.

5 kommentarer:

  1. Det är ju dock väldigt stereotypa mans-karaktärer som presenteras inom TV-spelsvärlden också. Stark, stor, kraftigt vapen, typiskt manliga kläder o.s.v.. Så det är knappast bara kvinnorna som framställs stereotypt. Däremot blir det så klart tjatigt med hur könskonservativt allting är, även om spelen är skitroliga och skitsnygga så skulle jag gärna ha lite mer variation både på de manliga och kvinnliga karaktärerna vad gäller utseende, personlighet och roll i spelet.

    SvaraRadera
  2. Det var därför jag skrev att spelvärlden var könskonservativ, för att könsstereotyper görs av båda. Men mannen som norm är tydlig i spelvärlden. Detsamma med heteronormativiteten, Hbtq-personer tenderar att vara osynliga.

    SvaraRadera
  3. Min man är spelutvecklare och har precis avslutat sitt eget projekt "renegades ops" för sega och JÄVLAR vilka problem han hade med att få artisterna att INTE rita kvinnorna med jättepattar och urrigningar. Han fick skicka tillbaks utkast flera gånger.

    SvaraRadera
  4. Blir så irriterad för sådant där, känner igen det från andra som berättat om liknande saker.

    Det verkar vara så förbaskat svårt för dom att avvika från stereotypen av hur en kvinna förväntas se ut. Och tanken att bara killar spelar spel, hallå! Kvinnor spelar också!

    SvaraRadera
  5. Anledningen till varför spelbranschen riktar sig till Heteromän och har alla dessa Heteronormativa element som du beskriver det kanske kan vara för att den tänkta målgruppen är både Europa och den Kristna kontinenten USA bland andra, där det faktiskt är många som är så inskränkta och vilseledda av deras religion.

    Det är alltså pengar som styr.

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.