fredag 30 september 2011

Det var då tusan vad könsnormativt klädda dom är

Är precis vad jag tänkte på när jag nyss satt och tittade på "vimmelbilder" från Bangs och Ottars jubileumsfest, som jag kom in på när jag läste på Ladyfest Göteborgs och Bangs Facebook sidor. Då menar jag inte alla tjejer där (som klädde sig på alla möjliga sätt) men alla killar.

Det var skjorta, T-shirt och långärmad tröja i samma färger svart/grått/vitt/grönt/blått. Då pratar vi ändå om en feministisk och HBTQ-fest, ändå så klädde sig killarna likadant, typ. Det är som att dom inte hörtalas om högklackat, klänning, blus, kortkjol, långkjol, leggings, eller någon snygg tröja eller linne i andra färger än det gamla vanliga.

Sen är jag väl medveten om att det också handlar om vad som är bekvämt, men det gick inte att undvika hur förbaskat könat det är med kläder, och ska jag lägga till; smink!

Jag undrar om hur lång tid det kommer ta att bryta mot denna könsnorm kopplat till kläder och smink om inte ens feministiska och HBTQ killar vill (eller vågar?) bryta mot samma gamla vanliga tråkiga könsklädsnormer...

2 kommentarer:

  1. "Killkläder" är inte alltid så roliga. Det är mycket färgskalor i blått, grått och svart och modet ändrar sig inte så värst mycket. "Killkläder" är aldrig speciellt glammiga eller har några intressanta detaljer eller intressanta material. Synd är det kan jag tycka. Inte så många vågar experimentera heller, rädda för att se för "fjolliga" ut.

    SvaraRadera
  2. Nej "killkläder" är ofta så tråkiga. I butiker ser det mesta likadant ut, det kan finnas 50 olika skomodeller men dom ser nästan alltid likadana ut. Skittråkiga.

    Det där med att dom ses så är en del av problemet, jag önskar att killar på en feministiska och HBTQ-fest i alla fall kunde anstränga sig lite mer men nähä.

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.