måndag 19 september 2011

Ett jag-perspektiv som hjälper till att normalisera kvinnoförnedring

Vad jag menar då är det så vanliga att bortförklara något som innehåller, eller är, kvinnoförnedrande genom att tänka att det händer inte mig. Det riktas inte till mig personligen och därför är det inget problem. Det är samma tankesättet som används om allt möjligt.

Det kan vara låtar med kvinnofientligt innehåll där chauvinistiska män spyr galla på kvinnor och delar upp kvinnor i "dåliga" kvinnor ("ho's/tramps/sluts/cunts/bitches/etc") och "bra" kvinnor (deras mamma eller deras flickvän), alltså hora/madonna -tänket. Och ser kvinnor som inget annat än sexobjekt. Det kan vara TV-serier där också sådana här män förekommer eller är vanliga och där deras fientliga kvinnosyn hyllas eller inger ifrågasättande existerar. Och det kan vara litteratur där sådant här män är huvudpersonen eller sidopersoner där igen deras fientliga kvinnosyn och beteende mot kvinnor inte kritiseras utan snarare hyllas och ses som något "normalt". Vilket också då gäller chauvinistiska män inom musikbranschen. Och det kan gälla sådant som porr där samma fientliga och föraktfulla kvinnosyn är så extremt vanlig.

Allt detta ursäktas då med "det händer inte mig/det händer inte dig". Det verkar inte spela någon roll hur vidrigt kvinnoförnedrande något är, oavsett om det handlar om att slänga fram misogyna skällsord till objektifiering till våldtäkt och misshandel av kvinnor, hur mycket hat en man spyr ut mot kvinnor. Så ofta ursäktas det med jag-perspektivet - "han sjunger inte om mig/dig" och "det är andra kvinnor som blir utsatta för det där". Etc.

Det är faktiskt inte något som behöver vara uttalad utan många tänker såhär enligt min erfarenhet. Även om det även kan röra sig om personer som är så medvetna om misogyni annars kan tänka eller lägga till detta. Det kan också ta sig andra former - "äh jag tar det inte på allvar, han bara skämtar, ni är så överkänsliga" etc. Men här handlar det ofta om samma tankegång, att eftersom det inte drabbar personen själv (antingen för att hen inte tillhör gruppen det riktas mot eller tillhör gruppen men ser det inte som personligt) så är det något som hen inte heller tar åt sig av.

Sen har vi det än mer uppenbara, när det rör sig om personer som själv inte tillhör gruppen. Dessa har råd att inte bry sig och för ofta är snabba med att säga till personer som tillhör gruppen som föraktet riktas mot att dom ska sluta bry sig och inte vara så "överkänsliga". Typiskt tankesätt som visar på ignorans.

Det här är en av flera anledningar till att misogyni normaliseras. Eftersom för få orkar bryr sig, för få tar inte åt sig personligen fast det även riktas mot den grupp personen tillhör och att hen själv utsätts för denna misogyni i sin vardag. Kvinnohatet i musik, litteratur, TV-serier - existerar inte som en enskild företeelse. Allt hänger ihop och är en del av den misogyna skit som drabbar kvinnor som grupp.

2 kommentarer:

  1. Bara ordet "slampa", som inte har någon manlig motsvarighet vad jag vet, används ju för att trycka ner tjejer som gillar sex. Det värsta här är just det du säger "det gäller ju inte mig" varför även många tjejer har adopterat ordet och använder det för att trycka ner varandra. Sorgligt att det inte är fler som ser det.

    SvaraRadera
  2. Ja det är många som använder den ursäkten för att försvara något som faktiskt riktar sig till dom men i resten av deras vardag. Det hela är ett exempel på normaliseringen av misogyni.

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.