torsdag 29 september 2011

Franska feministiska grupper mot ordet "Mademoiselle"

"Franska feminister vill avskaffa mademoiselle". Detta för att det enbart är kvinnor som görs skillnad på om dom är gifta eller inte. Jag håller med dom om att det symboliserar bristen på jämställdhet i landet. Det finns ingen anledning att göra skillnad på kvinnor beroende på deras civilstånd.

Här i Sverige görs en liknande grej redan, som också anses helt normalt och det är få som inte använder ordet, att en kvinnan kallas "fru" när hon är gift medan en man fortsätter att vara en "man". Det är extremt få par (oavsett hur medvetna dom må vara om detta - hej alla gifta feminister som använder ordet "fru"!) där en kvinna är ena parten, eller båda, som kallas "fru" av ena partnern.

Jag tänker att dom flesta nu undrar varför det spelar roll att tala om detta. Jag tycker det spelar roll att tala om för det är samma sak som i Frankrike, att en kvinnan görs skillnad på om hon är gift eller inte, det går inte säga om mannen eftersom ordet "man" fortsätter att vara det neutrala.

3 kommentarer:

  1. Har faktiskt aldrig tänkt på det där. Men nu inser jag ju att det är ganska vanligt. Finns dock ett ord som ibland används om en gift man: make. Men inte är det särskilt vanligt. Kanske behöver man inte få bort ordet mademoiselle, kanske behöver man inte helt och hållet sluta kalla kvinnor för fröken om de är ogifta och fru om de är gifta. För det finns säkert de som föredrar att kallas det ena eller det andra. Men man bör definitivt hitta en motsvarighet för män.

    SvaraRadera
  2. Oj, det har jag aldrig tänkt på.

    SvaraRadera
  3. Candy:

    Ja, det ordet om en gift man finns men som du skriver så är det inte särskilt vanligt, jämfört med ordet "fru" så är det ovanligt att folk använder det.

    Dom som vill använda dessa ord om sig själva får göra det som jag ser det, för mig handlar det att problematisera hur vi delar in kvinnor efter civilstånd medan män inte inte delas in på detta sätt.

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.