tisdag 20 september 2011

Ingen Jämställdhet i avtalsrörelsen


Jämställdhetsbrist i avtalsrörelsen läser jag idag. IF-Metall, GS-facekt och Livs vill inte gå med på en löneökning av 100kr som berör yrken där framför allt kvinnor jobbar, utöver då dom 3.5 procent i löneökning per år. Eva Franchell jämförde facken med filmen Jägarna 2. Facken som består av framför allt män väljer att gå sin egen väg och skiter i kvinnorna. Att motverka den strukturella löneskillnad som finns anses helt enkelt inte vara viktigt nog för dom.

Franchell tar upp löneskillnader mellan verkstadsarbetare och barnskötare:
En verkstadsarbetare som gått industriprogrammet i gymnasiet tjänar i genomsnitt 25 000 kronor i månaden. En barnskötare som gått treårigt gymnasium tjänar 20 390 kronor.
Redan i gymnasiet där det är framför allt tjejer som går vårdlinjen så säger en till dom att deras arbete är värt mindre. Och det är inte en slump att det är så just för att det är framför allt kvinnor som har dessa jobb. Såhär ser det ut i andra jobb också där skiljer sig mellan kön.

Allt för ofta så anses allt sådant här lösas med det gamla vanliga individualistiska perspektivet. But jobb, förhandla om lönen bättre, bla bla. istället för att se ett sammanhang så anses det lättare att lägga skulden på dom som drabbas, alltså kvinnor. Vanligt när en ska diskutera ett strukturellt problem. Att då göra en höjning av länen är att kunna motverka, men nej då, det gick visst inte för facken.

IF-Metall, GS-facekt och Livs svarade med en artikeln som mest bestod av undanflykter. Kort sagt är dom uppenbarligen inte intresserade av att motverka den ojämställdhet som råder, dom 100 000 kvinnor som dom säger sig representera är uppenbarligen inte viktiga nog för dom.

Som Franchell skriver så kommer det ta minst 90 år till innan lönerna har blivit jämställda i denna takt, eller ännu längre tid vilket jag själv tror i denna takt det tar. För så mycket har faktiskt inte hänt dom senaste 20-30-åren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.