torsdag 29 september 2011

Jag är minsann stolt över att vara kvinna!

Säger Amanda Schulman som svar på den debatt som blev efter hennes raljerande inlägg om genuspedagogik.

Men alltså, vad har hon, eller dom som ställer sig på hennes sida, fått det ifrån att en inte får känna så som hon? Du får vara så stolt du vill över, vilket kön du nu identifierar dig som, men det handlar inte om det.

Det handlar om att först och främst så föds vi inte med denna "stolthets" -tanke i huvudet utan vi UPPFOSTRAS in i kön och vi GÖR kön varje dag på massvis med olika sätt. Och generellt både har folk, och skapar, förväntningar på oss kopplat till kön - detta är problemet som resulterar i att dom som inte passar in i könsmallen döms och bestraffas därefter. Vidare har vi grupptryck som gör att fler känner att dom "måste" göra på vissa sätt för att passa in, även om det inte alltid finns något uttalat dömande av den som inte anpassar sig. Det är här det "normala" kommer in, att många vill känna sig normala och anpassar sig därför.

En förskola där medvetenheten finns om genus är alltså ett ställe där barn har en chans att slippa ifrån ovanstående. Det är bra eftersom dom då får växa som personer istället för att andra ska bestämma att dom måste växa som flicka eller pojke först och främst och därmed hämmas. Mer valfrihet alltså, hur är detta dåligt? Nej det är det ju inte.

2 kommentarer:

  1. Grejen är ju att så himla många verkar tänka att kvinnor liksom föds med puderdosan och spegeln i handen. Helt ärligt, så har jag snackat med sådana människor: "Nej, vi föds inte med de prylarna i handen, men vi föds med genen att vilja sminka oss och vara snygga." Som om det skulle vara nåt unikt för kvinnor att vilja attrahera människor och måna om sitt utseende. Och som om den första människan skulle ha nån inplanterad gen som fick denne att tänka: "Smink, that is the shit!"

    Jag menar, smink fanns ju så vitt vi vet inte ens tillgängligt (iaf inte i den formen) bland de första människorna. Det är ett mera modernt påfund. Sedan är det absolut inget fel med att vilja sminka sig och att faktiskt göra det (nu tar jag detta som ett i raden exempel, finns naturligtvis andra aspekter också), tycker jag. Det handlar ju inte om att radera allt som anses typiskt kvinnligt utan mera att ifrågasätta varför man anser det vara kvinnligt. Om det verkligen är kopplat till kön, i grunden liksom. Medvetenhet är nämligen alltid bra. T.ex. medvetenhet om att smink inte alltid funnits, att skönhetsideal kan variera mellan olika kulturer samt tidsperioder, att vissa av våra preferenser faktiskt kan bero på vad idealen säger samt att vi fostrar barn olika beroende på deras kön.

    Det finns könsroller för män och det finns könsroller för kvinnor. Tycker det är tröttsamt när folk inte förstår att dessa är just roller och inte några medfödda karaktärsdrag kopplade till könet mellan benen. För egentligen är det ju det som är könet: vad man har mellan benen, eller vad man känner sig som. Man får absolut vara stolt över sitt kön (även om jag ser ringa orsak till att vara stolt över något man inte kan påverka särskilt mycket, eftersom upplevelsen av ens kön troligen är medfött och könsorganet definitivt är det- precis som när folk säger att de är stolta över att vara svenskar... jaha, okej?). Det är ju inte det genussnacket handlar om. Genussnacket för mig och många med mig handlar om att presentera alternativ, reflektera, analysera och diskutera. Inte att säga att man inte får vara typiskt kvinnlig eller typiskt manlig.

    Jag gillar t.ex. en hel del av det som anses vara det typiskt kvinnliga, d.v.s. höga klackar, 'göra mig fin' (syftar inte på smink här eftersom jag sällan sminkar mig, utan andra saker), kurvor och fylliga läppar. Det är helt okej för mig att göra det. Men jag är medveten om att fler alternativ finns och att det knappast är ett område som är reserverat bara kvinnor för att det skulle vara nån sorts medfödd grej. Likaså gillar jag att ta hand om min pojkvän: städa lägenheten fint, ha maten klar när han kommer hem, passa upp på honom, ge honom en avsugning som överraskning o.s.v.. Jag är medveten om att även detta är en könsroll och att en del av mitt intresse för att vara något som kan liknas vid 'den perfekta hemmafrun' säkert kan springa ur denna könsroll, men det är helt okej för mig att göra detta så länge jag trivs med det och är medveten om könsrollen i det hela. Jag har dock heller inga problem med att överskrida den s.k. könsgränsen och göra mer 'typiskt manliga' saker- t.ex. tar jag mycket plats, står upp för min åsikt, älskar TV-spel, gör vissa typiskt manliga sysslor i hemmet... o.s.v.. Trots att det anses manligt. För jag tycker att det är lika okej det. Problemet är att vissa inte fattar detta, utan känner sig tvingade att leva upp till sin könsroll alternativt prackar den på sina barn. Barnen erbjuds inga alternativ och det är ju därför det är så viktigt att prata om allt detta med genus. Inte för att tvinga flickor att 'bli pojkar' eller tvinga pojkar att 'bli flickor', utan för att pojkar ska känna att det är okej om det vill vara 'flickiga' och tvärtom.

    Vet inte om det här bara blev en massa obegripligt nonsens nu, men det är iaf mina tankar om saken när jag läser inlägg typ Amanda Schulmans.

    SvaraRadera
  2. Ja det är många som tänker så. Att det skulle vara medfött att flickor vill leka med dockor och pojkar med bilar. Eller att tjejer vill använda smink och killar inte. Hur uppenbart måste det vara att detta är inlärt innan folk fattar?

    Räcker med att titta å tonåringar för att se vilken skillnad det är mellan hur tjejer beter sig, går, klär sig, etc, och sedan hur killar gör allt detta. Allt det lär vi oss från barnsben.

    Men nej då, det är så natuuurligt säger personer som lägger till med biologin för att försvara flickor-rosa och pojkar-blått.

    Jag tycker det inte ska behövas men jag får allt för ofta använda mig själv som trans tjej som exempel. På samma gång så är det gärna dom som då säger att jo men då måste det vara medfött för dig att tycka om sådant som kopplas till det kvinnliga för annars skulle du inte vara transsexuella och, bla. Liksom...

    Tack men jag har olika intressen som kopplas till både och. På samma gång gillar jag smink och kläder och skor som anses vara just "kvinnliga" så jag hjälper till att förstärka dessa normer. Samtidigt som jag stör mig så på denna uppdelning för jag vill att tjejer ska slippa att raka sig, sminka sig och bära vilka kläder dom vill och killar ska kunna använda smink och högklackat utan att någon höjer på ögonbrynen.

    Men så många har så förbaskat mycket åsikter som i slutändan bara handlar om att trycka ner andra som inte passar in i deras föreställning om kön.

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.