tisdag 6 september 2011

Kompromissande med flickors, tjejers och kvinnors rättigheter

För ett tag sedan läste jag om hur tjejer och kvinnor kan få råd av gynekologer att sticka sig i slidan för att dom ska blöda på bröllopsnatten på Amanda Svalin blogg. Jag håller helt med, sluta sprid dessa patriarkaliska myter!
Sen läste jag en annan artikeln där Nyamko Sabuni uttalade sig om detta också. Och idag en till artikel av Ann-Charlotte Marteus.

Vad Martues är inne på är att det handlar om att göra vad en kan med det en har för att minimera största hotet mot tjejer ock kvinnor som kan utsättas för hot och våld om dom inte gör detta våld på sig själv genom att sticka sig i slidan.

Jag tänker på det Marteus skriver:

"Det måste finnas flickor som, på det stora hela, faktiskt gillar sitt invanda liv och inte vill offra det på den svenska jämställdhetens heliga altare."

Men jämställdhet är väl inte bara för en grupp mer privilegierade? Inte bara för vita. Och det går att vända på det: Ska vi strunta (mer eller mindre) i dessa tjejer och kvinnor för att tillfredsställa patriarkala värderingar bara för att en inte vill bråka med gamla traditioner? Vad en gör är att fortsätta osynliggöra dessa patriarkala myter för att göra en tradition till lags.

Sen är inte den "svenska jämställdheten" så "helig" heller, inte med tanke på all skit som kommer från olika grupper i samhället som kastar skit mot feminism och jämställdhet....

Jag håller med om det om p-piller, att tjejer och kvinnor redan förväntas använda det och på så ätt råka ut för flera biverkningar som skapar problem med deras egna kropp för att tillfredsställa tankeställningen att kvinnan är den som ska ta allt ansvar när det kommer till reproduktion. På samma gång så använder en hel del p-piller för problem som uppstår i och med mens. Så det handlar inte bara om det. Men problemet kvarstår att p-piller har flera stora problem som det inte talas så ofta om. Men jag tänker här också att bara för att det är såhär gällande p-piller så behöver väl inte det betyda att det ska användas som ursäkt för det som artiklarna tar upp? Vilket är precis det jag känner att Martues gör, använder detta som en ursäkt.

Ett till problem Martues missar är att skulden läggs på kvinnan att ta ansvar för familjen och deras misogyna värderingar i och med Martues resonemang. Flickan, tjejen och kvinnan är den som förväntas lösa problemen och familjen kommer som alltid undan något eget ansvar. Flickor, tjejer och kvinnors roll blir att anpassa sig. Det handlar alltså i slutändan om att kompromissa med flickor, tjejer och kvinnors rättigheter för att något annat alltid får gå före.

8 kommentarer:

  1. Tycker du kvinnan ska ta ansvar för sin familjs värderingar med sin egen död? Fullständigt hooribelt att du värderar kvinnoliv så lågt.

    SvaraRadera
  2. problem med läsförståelsen anonym? Det står klart och tydligt:

    "Ett till problem Martues missar är att skulden läggs på kvinnan att ta ansvar för familjen och deras misogyna värderingar i och med Martues resonemang."

    Läs mitt inlägg nästa gång istället för att hitta på.

    SvaraRadera
  3. Du tycker ju att rådet att sticka sig är dåligt, när alternativet i många fall är döden. Följden av ditt resonemang blir att hon får ta ansvar med sin egen död, men av någon anledning fattr du inte denna konsekvens. Vad ser du för alternativ till det aktuella rådet? Givetvis måste vi arbeta för en bred lösning för hedersproblematiken, och att sticka sig själv utgör naturligtvis inte en lösning, men kan rädda många liv innan vi har hittat ett sätt att tackla problemet. Prata för övrigt inte med mig om läsförståelse, jag excellerar i detta ämne, har ett bra jobb och hög utbildning, till skillnad från dig som till hör B-laget i samhället. Vet hut!

    SvaraRadera
  4. Ja det rådet är dåligt och det har jag förklarat varför jag tycker så. Nej det är inte konsekvensen av det jag skriver, läs det igen och sluta tillskriv mig åsikter.

    Och skärp till dig och lämna anti-feminist troll -nivån om du vill ha något svar från mig i fortsättningen.

    SvaraRadera
  5. Har du ens läst ditt eget svar till mig? Du utrycker dig fruktansvärt aggressivt, otrevligt och nedlåtande. Förstår du inte att om du uppför dig på det sättet kommer du få igen med samma mynt? För övrigt förstår du fortfarande ingenting av det jag skriver. Det finns inte helelr någon som heslt logik id ditt resonemang. Svara på ett konkret, pragmatiskt sätt: Vad ska man göra för kvinnor som riskerar denna typ av hedersvåld? Och vad ska dessa kvinnor göra?

    SvaraRadera
  6. Vill du se "aggressivt, otrevligt och nedlåtande" så läs dina egna kommentarer, men du kanske ser detta: "har ett bra jobb och hög utbildning, till skillnad från dig som till hör B-laget i samhället. Vet hut!" som något trevligt?

    Seriöst, jag tänker inte lägg tid till att diskutera med ett anti-feminist troll. Och gillar du inte det jag skriver så sluta läs.

    SvaraRadera
  7. Du borde tänka efter innan du kallar människor antifeministroll. Jag är i högsta grad aktiv feminist, men har ett annat synsätt än du, vilket du måste acceptera. Jag tycker kvinnor liv är värda att rädda. Mitt otrevliga svar var en följd av din ton mot mig. Som man bäddar får man ligga! Skaffa lite självinsikt för fan!

    SvaraRadera
  8. Det var du som kom in på min blogg och anklagade mig för "Fullständigt hooribelt att du värderar kvinnoliv så lågt." Du som satte tonen till att vara aggressiv och på en anti-feminist troll -nivå Så sluta skyll ifrån dig och ta ansvar för det du skriver.

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.