torsdag 15 september 2011

Misogyni och könsnormer i skolan

För några dagar sedan läste jag på tjejjouren en text av Agnes. Om att vara tjej som kallar sig feminist och som går i högstadiet och allt den skit en blir utsatt för. Jag känner igen det som tas upp.

För jag känner igen hur tjejer är dom som förväntas fostra killar i klassen, stökiga killar som dom kallas. Tjejer förväntas bete sig vuxet när dessa killar inte gör det och säga till dom, vara där istället för lärarna. Detta är något vanligt, även om det finns dom som gärna säger att det absolut inte pågår, vilket en kunde se efter filmen "Tusen Gånger Starkare" då en del gärna förnekade att det var såhär i skolan. Som vanligt fick det effekten av att debatten om det här behövs tystades ner.

Jag känner också igen hur olika killar gärna beter sig som rövhattar och slänger fram misogyna skällsord och påståenden,  som drar "skämt" som handlar om att nedvärdera tjejer just för att dom är tjejer, killarna som tyckte det var höjden av "coolhet" att lyssna på kvinnofientliga låtar som skrek högt ut i korridorerna sitt kvinnoförakt. Eller killar som tyckte det var "tufft" att visa hårdporr för tjejerna på datorn eller tidning. Hur vanligt sådant här var när jag gick i skolan och hur vanligt det är än idag, och hur vanligt det är att lärarna inte säger till, igen så är det tjejerna som förväntas uppfostra killarna eller bara tolerera det.

Sexuella trakasserier tillhörde också vanligheterna, och gör än idag, när jag gick i skolan. Det kunde vara allt ifrån killar som tryckte/klämde/daskade tjejer på bröst och rumpa, till tjejer som trycktes upp mot väg av en eller flera killar som förde in handen innan för kläderna på tjejerna till att dom skrek "hora" till någon tjej dom inte gillade. Sådant här ursäktades ofta med "men pojkar är pojkar och hormoner och bla bla". Eller att killen "egentligen" gillade tjejen, det var bara killens sätt att visa det på...

Några debatter har kommit och gått genom åren om hur det ser ut i skolan, men har det blivit bättre sen säg sedan 90-talet? Nej, same shit different time.

En tidigare text av mig om detta.

4 kommentarer:

  1. Anonym:

    Har du inget annat att komma med än typisk anti-feminist retorik där du vänder på allt och får allt jag skriver till att vara "manshat" så behöver du inte kommentera här alls.

    Bye!

    SvaraRadera
  2. Bra skrivet! Det förvånar mig lika mycket varje gång jag läser anti-feministiska inlägg om att det egentligen är MÄN som diskrimineras i det här samhället. Ja visst, på något enstaka område, möjligen men alltså...

    Vad glad jag blir att äntligen läsa någonting vettigt.

    SvaraRadera
  3. Storatanken:

    Tack! Ja, jag undrar för mig själv vilken planet dessa anti-feminiser kommer ifrån varje gång jag hör att ingen har det så svårt som män. Helt vinklat perspektiv är det.

    SvaraRadera
  4. Tänker vara kritisk här.

    Jag tänker säga att det är en dålig manssyn att säga "förväntas fostra killar i klassen" detta är överdrivet och larvigt och absolut inte sant. Vi alla har gått i skolan ända upp till universitet många av oss har barn där så man kan se det flera gånger om och jag kan konstatera att så är det ju inte.

    "Jag känner också igen hur olika killar gärna beter sig som rövhattar och slänger fram misogyna skällsord och påståenden, som drar "skämt" som handlar om att nedvärdera tjejer just för att dom är tjejer"
    Men så är det ju lika mycket tillbaka, självklart är det så. Kvinnor är inte bättre än män eller?

    "killarna som tyckte det var höjden av "coolhet" att lyssna på kvinnofientliga låtar som skrek högt ut i korridorerna sitt kvinnoförakt" Det är ju inte så att dessa pojkar skriker det för att dom hatar kvinnor, utan för att dom apar efter en bra låt med bra melodi.

    "Eller killar som tyckte det var "tufft" att visa hårdporr för tjejerna på datorn eller tidning." Troligen ingen som tvingar dessa tjejer att titta. Det finns väldigt mycket mansförnedrande porr nu för tiden också om det är där skon klämmer.

    Problemet med detta och varför det inte kommer hända något som du själv skriver är för att man kan inte ta och skriva massa negativt om pojkar och män och förvänta sig en ändring. Vi män kan komma med minst lika mycket sexistiskt som kvinnor gör mot män. Varför det inte görs är för att kvinnor idag är faktiskt usla på att veta vad som är sexistiskt mot män.
    Istället ska man fokusera på ALLAs problem inte bara kvinnors. Då skulle problemet vara över på ett par år.

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.