torsdag 15 september 2011

Musik existerar inte i ett vakuum

Ametist Azordegan missade totalt poängen i Rebecka Hedströms artikel. Den handlar om hur kvinnors hela tiden kroppar värderas, rund eller smal, spelar ingen roll, av olika män som säger hur kvinnor ska eller inte ska se ut. Samma skit som alltid som bygger på att kvinnor förväntas att alltid identifiera sig med sin kropp först och främst.

Sen blir jag rätt trött på att så fort en ifrågasätter misogyn musik och alla dom chauvinistiska machomän som spyr galla på kvinnor så ska personer inte bara ursäkta och försvara musiken och männen, utan även om dom själva lyssnar och gillar musiken och är feminister så ska dom slå ifrån sig med "ni bara dömer oss som lyssnar! Vi får väl lyssna på dessa låtar om vi vill!"... Jaaaa, ni får lyssna på era favorit chauvinister om ni vill och deras kvinnohat och besatthet i objektifiering av kvinnor, men räkna med att vi andra också kan ifrågasätta. Och det må vara så att ni har en medvetenhet om det misogyna och objektifieringen i låtarna ni lyssnar på, men världen handlar om mer än bara er, flickor, tjejer och kvinnor får betala priset för att allt möjligt inklusive musik förstärker dom strukturer och normer dom spelar på och hyllar/glorifierar. Musiken ni lyssnar på existerar inte i ett vakuum. Så snälla ta och visa att medvetenheten ni har sträcker sig längre än att bara rycka på axlarna åt objektifieringen av kvinnan och det misogyna i musiken.

Och som Like A Bad Girl Should bland annat skriver så handlar det knappast om en av feminismens största slitningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.