torsdag 22 september 2011

När en person ser en annan som en slags fetisch

Är precis vad det känns som när en stöter på personer som ser transpersoner som en slags fetisch. Ens person blir liksom inte riktigt lika intressant för dom. Istället är det deras bild av vad en "ska" vara enligt deras uppfattning som räknas. Som att passa in på deras förväntan.

Det finns olika ord som jag ofta märker att personer som beter sig såhär använder om transsexuella kvinnor. "shemale" är ett exempel, andra ord är "dickgirl"  eller "trap". Det sistnämnda är baserat på en transfobisk Internet meme av trans tjejer där då trans tjejer ska "lura" heterosexuella killar att bli homosexuella,  därav ordet "fälla". Som att trans tjejer är just transsexuella bara för detta. Så korkat transfobiskt och även homofobiskt.

"Shemale" används mycket inom porren. Samt att jag är medveten om att det även finns transsexuella kvinnor som använder det om sig själva. Men då handlar det om att använda det om sig själv som sagt vilket inte är vad jag är inne på.

Ett ord jag har sett användas om dessa personer, som enligt min efafenhet är just olika män, är "tranny-hunter". Som då ska "jaga" trans tjejer vilka benämns som en "tranny", vilket egentligen är ett skällsord,  eller slang beroende på vem en frågar, om transvestiter.

Trans killar blir utsatta för något liknande, men framför allt inom HTBQ-världen. Där kan dom vara "intressanta" för vissa som "kille med fitta", tills dom genomgår könskorrigerande operation...

Så som trans tjej eller kille blir en intressant för andra just för hur en ser ut att och vad en har mellan benen går emot rådande bild av hur en "kvinna" eller "man" ska se ut. Och för att förklara så menar jag just pre-op transsexuella,  alltså dom som inte på grund utav olika orsaker inte genomgått könskorrigerande operation.

2 kommentarer:

  1. "Lura" heterosexuella killar att bli homosexuella? Oj, oj, vilken låg nivå. Antar att det är samma personer som ser homosexualitet som en sjukdom...

    SvaraRadera
  2. Ja och nej, det är det också men också diverse personer på nätet som resonerar på det sättet. Som ser oss transsexuella kvinnor som "traps". Många verkar inte tänka på hur transfobiskt det är.

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.