fredag 9 september 2011

Nej att kalla kvinnor "bitch" är inte roligt

Oh Jezebel, please fail a little more...

Såg det här igår på Jezebel, en videobit som är tagen från Disney filmen Beauty and the Beast där en kille lägger på sin röst på Belle och förställer den för att spela på en stereotyp av bögar och kallar andra kvinnliga karaktärer i filmbiten för "bitch" och "ho". Detta är något andra sagt, ja killen bakom produktionen är själv bög, men budskapet blir för mig att det är en kille som gillar "höhö-sexistiska/homofobiska" -skämt som tycker det är super kul att kalla kvinnor för "bitches" och driva med homosexuella. Och många kommer säkerligen att skratta åt honom för hans röst och hur han använder ordet "bitch".

Trist och irriterande att även Bitch Magazine la upp denna på facebook med orden "Proof that the watchability (and hilarity) of Disney films increases exponentially when you add a little gender nonconformity. Bonjour, Girl!" Och på så sätt också ger sitt godkännande.

Vad exakt är det som är gender noncoformity med denna, Bitch Magazine? Förresten, jag trodde att vi skulle ta tillbaka ordet bitch?

Men så tycker jag inte att det är roligt att han spelar på en stereotyp och kallar kvinnor för "bitches" hit och dit. Det verkar dock som att dom flesta på Jezebel och Bitch Magazine tycker detta är skitkul, för att i nästa sekund kritisera andra killar för att göra liknande saker... Seriöst, lägg ner denna jävla dubbla standard! Det måste väl vara lika jävla "roligt" när en kille kallar kvinnor för "bitch" oavsett om han gör det i en låt eller i kommentarsfälten på Jezebel? Nej? Nej precis det är det inte, så varför är detta kul?

Det jag skrev att dom ger sitt godkännande, det är precis vad dom och Jezebel gör. När även många som kallar sig feminister tycker detta är "superkul" så dom ger ett grönt ljus åt att du; kille som gillar att kalla kvinnor för "bitch", du kan koma undan med det om du bara spelar på en stereotyp av bögar...

Bra, Jezebel och Bitch Magazine, precis vad vi behöver...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.