måndag 12 september 2011

Och nu är det tillbaka till damfotbollen igen

Jan Guillou som anser att:
Kvinnor är sämre fotbollsspelare än män.
tycker att damfotbollens spelplan och mål ska vara mindre för:
Därför att det blir för långt och för tungt att springa.
Visst... kvinnor kan förstås inte orka springa över hela planen det är för tungt, oj oj... Några fler förslag? Kanske det Lasse Anrell ville ha 2006, att kvinnor inom damfotbollen ska spela i kjol...

Tänk att det så ofta är såhär när det handlar om kvinnor som utövar sport, många som har synpunkter som dessa. Inte fan hör en kända kvinnor uttala sig såhär om herrsporter, eller vilja att killar ska klä sig på ett sätt som anses vara mer "sexigt".

Det är då fan att så många alltid har dessa åsikter när det handlar om kvinnor, synpunkter om männen är om dom som spelare, inte om hela gruppen män som utövar sport. I grund och botten finns samma gamla patriarkala syn där kvinnor som ses och behandlas som små och nätta och som objekt med mer eller mindre kläder på sig för att tillfredsställa en misogyn attityd. Som detta med kvinnor måste se "sexiga" ut på planen för att dra till sig fler män som tittar, som att vad fan skulle en bry sig om att ha dessa chauvinister som tittare till att börja med som skiter i hur skickliga kvinnor är, dom är bara sexobjekt i dessa mäns ögon. Var är alla som anser detsamma om exempelvis herrfotbollen för att dra till sig fler kvinnor som tittar?

Red: I kommentarerna ger Candy bra kritik mot att skriva "damfotboll", vilket jag själv gör som kan ses. Även om jag också skriver "herrfotboll" för att markera att jag inte tänker fotboll=män så hjälper en själv till att förstärka det där eftersom i resten av samhället så används fotboll=män, medan kvinnor som spelar fotboll=damfotboll. Ens egna blogg existerar inte i ett vakuum, så det är viktigt att tänka på det här tycker jag. Tack igen för kritiken Candy!

8 kommentarer:

  1. Kan inte förstå folk upprördhet över Guillous förslag. Det har redan skett många andra idrotter.

    Exempel:
    I häcklöpning är kvinnornas häckar lägre och de springer kortare sträckor än männen.
    I diskus, slägga och kulstötning har kvinnor lättare spjut, diskus och kula än vad männen har.
    I damhandboll är bollen något mindre än i herrhandboll.
    Under franska öppna (tennis) så spelar herrarna sina matcher i bäst av fem set medan damerna i bäst av tre.
    Etc etc etc etc....

    SvaraRadera
  2. Jaha? Läste du Elin Ekblom Bak's svar?

    SvaraRadera
  3. Varför kommer Jan med detta förslag? Kanske för att sporten damfotboll sett till underhållningsvärde inte är en speciellt bra produkt? Damallsvenskan har ett publiksnitt på 905 åskådare - kom inte och säg att så låga siffror tyder på ett bra underhållningsvärde.... men är damerna nöjda med de publiksiffrorna så kan de ju strunta i alla förslag på hur man skulle kunna få en bättre produkt...

    Det finns redan mängder av idrotter där damerna har andra regler och/eller mått på planer/utrustning än vad herrarna har - av den enkla anledningen att de idrotterna vill presentera ett större underhållningsvärde. (längdskidåkning på skidor, utförsåkning på skidor, mängder av friidrottsgrenar, tennis, handboll, basket, golf... ska jag fortsätta?)

    SvaraRadera
  4. Och? Det är något som dom själva bestämmer hur det ska ser ut. Sen är "underhållnings värde" precis som annat i samhället vinklat åt könshållet. Alldeles för många har negativa attityder till kvinnor som utövar sport, det omvända gäller dock inte.

    SvaraRadera
  5. Jävligt dumt förslag tycker jag, för uppenbarligen klarar ju kvinnorna av att springa över hela planen. Det vore en sak om de faktiskt inte fixade det, men det gör de ju. Likaså fixar de att skjuta på mål, faktiskt GÖRA mål samt göra diverse räddningar.

    Att kivnnornas häckar i häcklöpning är lägre tycker jag inte är skäl nog till att införa något liknande inom fotboll. Notera liknande, för det är inte riktigt samma sak- mig veterligen är häckarna inom häcklöpning delvis anpassade till generell längd och många män är ju längre än kvinnor, vilket gör att det faller sig naturligt att häckarna är lite högre för män. Precis som häckarna är lägre och loppen kortare ju yngre man är, just för att man som ung friidrottare i regel är ganska kort och ännu inte utvecklat tekniken särskilt bra.

    Men ja, synen på kvinnors kapacitet spelar nog också in i avseendet häcklöpning- jag tror ju absolut att kvinnor skulle klara av högre häckar och har i alla fall aldrig hört någon kvinna oja sig över att de högre häckarna skulle vara för svåra att flyga över, men generellt inom friidrotten oroar man sig över att grenarna för kvinnor inte ska få någon direkt utveckling om kvinnorna inte får lite 'handicap' i vissa av dem, just för att man anser dem vara svagare fysiskt sett. Det var t.ex. inte länge sedan stavhopp inte ens var en officiell gren för damer... men utvecklingen har ju sett rätt bra ut de senaste åren och trots att de främsta namnen, typ Isinbayeva, börjar falla ifrån kommer nya namn hela tiden fram. Tänk, en sport som inte ansågs vara för kvinnor har fått stor publicitet och lockat mycket publik trots att damerna inte hoppar lika högt som herrarna. Så, vad säger att fotboll som spelas av damer inte skulle kunna generera publik och publicitet bara för att damerna inte alltid springer lika snabbt eller tacklas lika hårt som herrarna?

    Som sagt, kvinnorna klarar ju av att löpa över planen och att göra mål + att målvakten fixar att rädda skott, så problemet med intresset för damernas allsvenska ligger knappast i att kvinnorna inte ORKAR springa eller inte KAN skjuta mot så stora mål, utan snarare i att det trots allt är en relativt ny sport tillsammans med ekonomiska frågor, mediautrymme och det faktum att kvinnor fortfarande inom vissa kretsar anses lite sämre än män på allt som är fysiskt. Och ja, jag VET: män kan ofta bli starkare än vad kvinnor kan, det vet jag... vi har vissa fysiologiska skillnader. Men det är inte alls detsamma som att en kvinna inte klarar av att springa fram och tillbaka över en fotbollsplan. Eller borde kvinnor inte springa långdistanslopp heller? Uppenbarligen klarar de ju av det, men klarar vi i somligas ögon inte av att springa över en fotbollsplan uprpepade gånger bör vi väl inte klara av distanser på 10 000 meter slätt eller marathon heller... GUD VAD TRÅKIGT ATT SE DE DÄR KVINNORNA SPRINGA METER EFTER METER, DET GÅR JU SÅ SAKTA! Hmm?

    Till sist tycker jag det är keff att det måste kallas för damfotboll titt som tätt, lite som att det inte är riktigt fotboll till skillnad från när män spelar, då det ju bara kallas för fotboll rätt och slätt. Kan det inte bara sägas fotboll om både och? Och sedan säger man t.ex. herrallsvenskan och damallsvenskan/allsvenskan för damer och allsvenskan för herrar för att markera vilken allsvenska man för tillfället pratar om. Men nej, vi envisas hela tiden med att säga DAMFOTBOLL för att liksom markera att nu är det minsann damer som spelar, hehehehe höhöhö... lite som när folk säger tjejband så fort tjejer spelar musik. Som att tjejer skulle vara sämre musikaliskt sett, så nu måste vi märka ut att det minsann är ett tjejband. Inte ett riktigt band, med hårda män. Typ. (Och ja, jag vet att vissa använder tjejband positivt menat, för att visa att det är så kul att tjejer intresserar sig för musik... men jag tycker fortfarande att det är ett uselt ord.)

    SvaraRadera
  6. Candy, håller med!

    Och i det där att skriva "damfotboll", jag gör ju själv det som en kan se men varje gång så känns det irriterande och jag försöker skriva om. Även om jag skriver "herrfotboll" för att visa att jag inte utgår ifrån fotboll=män så hjälper jag ju själv till att förstärka det där :/

    Ska tänka på det nästa gång och skriva om. Tack för din kritik :)

    P.S. Skulle vilja editera mitt inlägg redan nu men det känns lite "fuskigt" för då skulle ingen förstå vad jag menade med att jag själv skriver så.

    SvaraRadera
  7. Var tvungen att i alla fall lägga till lite i mitt inlägg ;)

    SvaraRadera
  8. @Candy "Eller borde kvinnor inte springa långdistanslopp heller?"

    Fråga Charlotte Kalla som "bara" får köra 3 mil och en stafett på 4x5 km, Hellner får köra 5 mil och en stafett på 4x10km... Damernas sprintbana är alltid kortare än männens...

    Damer har lättare kula, lättare spjut, lägre häckar, 7-kamp istället för 10-kamp

    När damerna spelar golf så är deras utslagsplats närmare hålet än vad herrarnas är

    Damernas störtlopp är kortare än männens

    Tjejvasan är "bara" 3 mil...


    men som sagt, är damerna nöjda med att snitta 905 åskådare så behöver man inte höra något åt det...

    Förra året i damallsvenskan så var det derbyn mellan AIK och Djurgården.... derbyn brukar kunna vara riktiga fotbollsfester har jag hört.... förra årets dessa två derbyn fantastiska 275 respektive 307 åskådare

    är damerna nöjda med dessa åskådarsiffror?

    Ska vi kvotera dit publik från herrmatcherna? Eller får damerna fundera på hur de kan göra sin produkt mer attraktiv? (och jag tycker förslagen om mindre planer är mycket mer smakfulla och seriösa än de "fjantförslag" som kommer ibland om kjol eller annan klädsel)

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.