lördag 3 september 2011

"Patti Smith ser ut som en trollpacka - med dålig andedräkt"

Står det i en artikel av Filip och Fredrik. Jag undrar, vad har Patti Smith's utseende med något att göra när artikeln handlar om att hon nyligen tog emot Polarpriset? Snacka om typiskt dömande av en kvinnas utseende, oavsett hur jävla bra hon är på något så ska hennes utseende tas upp, kommenteras och värderas därefter. Same old misogyny.

En kan undra:
är det för att hon inte passar in i "modellkropp" -utseendet? Ta andra artister som exempelvis Kate Perry och Lady Gaga, dom döms dom också när dom kanske någon gång inte har smink på sig, när dom inte för en stund passar in sig i mallen för den "perfekta" modellkroppen. Oavsett hur en kvinna ser ut så anses det vara relevant att alltid ta upp hennes utseende. Alltid vara relevant att tala om att hon är "ful, snygg, sexig, vacker, het" - jämt och ständigt hänger det på hennes utseende. Det handlar om det gamla vanliga där en kvinna förväntas i samhället att identifiera sig med sin kropp först och främst, oavsett vad hon kan eller vad hon gjort.

Så jävla trött på sådant här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.