tisdag 13 september 2011

Precis vad jag skrivit om och undrar hur en tänker

Läste en artikel i Bang nyss om The Knife som tycker till om Bangs musiksmak. En fråga som gällde om vad som tyckte om musik som spelas på Bangfester Detta fick mig att reagera:

[....] Det är intressant att det ofta är amerikansk hiphop och rnb som spelas i queer och feministiska sammanhang i Stockholm. Jag tycker det är kul musik att dansa till. Det blir ju en social dans till skillnad från hypnotisk introvert dans i techno som jag kanske är mer van vid. En kan göra narr av och samtidigt gilla rörelserna som kommer med i hiphoppaketet. Men det har också fått mig att tänka på om det skulle kunna göras en social, direkt dansmusik ihop med en kul koreografi som kan vara fri från kommers, sexism och homofobi
Ja, jag undrar när en ska ta hela steget ut och leva upp till det där att tänka på vilken jävla musik en spelar. Jag fattar liksom inte vad som är poängen om en kallar en fest för feministisk eller queer, eller både och, och sedan visar att en inte har några problem med musik där chauvinistiska män spyr galla över kvinnor och HBTQ-personer, där en får höra "bitch/hoe/slut/faggot/cunt/no-homo/etc" -i dom ord dessa chauvinistiska män spyr ut.

Det talas nämligen ofta om nolltolerans mot misogyni, HBTQ-fobi, rasism, etc, på sådana här fester. Men detta sträcker sig sällan till musiken som spelas. Sedan när slutar ord i musik att betyda något för personer som arrangerrar dessa feminitiska och queera fester? Har dessa personer så mycket tolerans för kvinnohat och HBTQ-fobi bara för att en chauvinistisk machoman spyr ut det i en låt? Dom skulle reagera direkt om någon slängde fram misogyna och HBTQ-fobiska skällsord mot någon annan på festen, men så fort det riktas mot "dom andra" kvinnorna eller om HBTQ-personer som inte är på festen då är det okej alltså.

Ja, jag förväntar mig faktiskt att få lite andningsrum från kvinnohatet och HBTQ-fobin på dansgolvet på en fest som kallas exempelvis feministisk... Annars tycker jag en kan släppa att kalla den för det och säga att: visst personer bakom är feminister och queer men det är inte något som vi direkt lever upp till när det handlar om exempelvis musiken vi spelar...

Så snälla, tänk efter och ursäkta, försvara och tolerera inte misogyn och HBTQ-fobisk musik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.