tisdag 27 september 2011

Så var vi igång igen...

Med mera beklagande om genuspedagogik på en förskola, nämligen Egalia.

Kan ni som inte kan få nog av att gå i taket för minsta lilla så fort ni hör 'genus', 'barn' och 'hen' i samma mening ta och skärpa er? Nej det är inte världens undergång att barn uppfostras UTAN att dom ska hämmas och könas hela tiden av inte bara föräldrar utan av omgivningen just för vad dom har mellan benen. Nej, barn "bara väljer" inte att leka med en viss leksak eller använda visst typ av kläder/färg/whatever - ni föräldrar köper det åt dom och fostrar barnen!

Barn lär sig inte från ingenstans att anpassa sig in i könsnormer, dom härmar också föräldrars och andra vuxnas beteende. Varför är detta så svårt att fatta så fort det kommet till genus? Precis som att vi lär oss något av att läsa en bok så lär en sig också könsnormer och lär sig att anpassa sig till dom. Därefter så pressar barn också varandra att följa dessa könsnormer, allt för att vara "normala". Detta är inte så svårt att förstå.

Att ha genuspedagogik på en förskola är att ge dessa barn en chans att SLIPPA hämmas av sin omgivning, får klä sig vi vilka kläder med vilja färger dom vill. Leka med vilka leksaker dom vill! Är detta så extremt hemskt för er? Ja uppenbarligen... Sorglig inställning är vad det är.

4 kommentarer:

  1. Det verkar som om de flesta anser att genuspedagogik är att göra barnen till någonting de inte är. Finns de som verkar tro att det faktiskt finns en "traktorgen" och en "rosagen". Men även om man nu tror det kan jag inte förstå varför man anser att det är så hemskt med genuspedagogik. Om det nu fanns det så borde ju barnen ändå dras till de stereotypa leksakerna och ingenting skulle förändras. Varför är de då så rädda för genuspedagogiken, då den enligt deras logik egentligen inte borde förändra någonting...

    SvaraRadera
  2. Precis, om dom nu var så säkra på det beror på gener så behöver dom inte vara så rädda. Men det är dom. Just för att personer inte passar in i deras föreställningar baserat på kön. Sen är det nog också kopplat till "spänningen mellan könen" som gör att fler blir rädda.

    SvaraRadera
  3. Vad klokt och bra du skriver!

    Jag blir glad av att läsa sånt här. Min värsta mardröm är att min lilla dotter inte ska får utvecklas till den hon borde bli bara för att människor runtomkring henne tycker att hon borde leka med dockor och ha rosa prinsessklänningar.
    Visst får hon leka med dockor om hon vill och visst har hon klänningar. Men hon har bilar, klossar, lego, pussel, byxor och tröjor också.
    Det handlar ju inte om att ta bort exempelvis dockor för flickor och bara ha bilar. Utan det handlar ju om att alla barn, både pojkar och flickor, ska få leka med allt.
    Hatar ord som pojkleksak och tjejkäder.

    SvaraRadera
  4. Ja, det handlar om att ger barnen mer valfrihet. Så jag förstår inte vad alla dessa som gapar om genuspedagogik tänker på, eller med. Men för många av dom handlar allt om konspirationsteorier. Tänker då främst på alla mer eller mindre kända anti-feminister på sina bloggar.

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.