torsdag 15 september 2011

Som modell får en inte vara "knubbig".

Läste nyss att Izabella Scorupo och Jonas Hallberg ska ska ta över svenska "Top Modell". Men en måste följa utseendeidealet, att inte vara smal är att inte kunna vara modell enligt Hallberg:
Man kan inte väga 82 kilo och vara 1,53. I’m sorry liksom, det här är en modelltävling, säger Hallberg.
Det går alldeles utmärkt. Att Hallberg däremot har en sådan syn på modeller är hans problem, inte kvinnor som väger mer än vad som anses vara "modellkropp" enligt honom och modellbranschen.

Han ursäktar också sin inställning:
I slutänden handlar det ju om utseende. Det är ett visst format och en viss stil på modelltjejerna som lyckas få en karriär, så är det bara. Sedan kan man tycka att det är bu eller bä, men sådan är industrin, fortsätter han.
Visst, visst... Skyll ifrån dig. Nej så "är det bara" inte. Det är liksom sådan här som däremot fortsätter att förstärka denna fientliga inställning till kvinnors utseende. Vad som görs här är att ursäkta modellbranschens utseendeideal och starka hets som tjejer och kvinnor känner av för att kunna passa in i "modellkroppen".
Ett dömande och hets som bara lägger mer på dom problem som redan drabbar flickor, tjejer och kvinnor och förväntan att hela tiden passa in i utseendeidealet. Och alla dom konsekvenser det har för den fysiska och psykiska hälsan på grund utav detta.

9 kommentarer:

  1. Vadå "industrin bara är så"?! Är det en naturlag att det är så? Är det Gud som har bestämt det? Han säger bara så där för att han är lat och inte förstår problemet.

    SvaraRadera
  2. Ja, han verkar tro att det bara är något som inte kan ifrågasättas och förändras. Snacka om att han ursäktar sig för att slippa all kritik.

    SvaraRadera
  3. Visst, industrin är sådan, men om man någon gång ska kunna förändra industrin måste man ju börja i liten skala. De kanske tycker det är oschyst att skicka ut knubbiga tjejer till modellvärlden med tanke på att det är så svårt att få jobb som plus size model, och visst kan man se det så, men samtidigt är det få av de smala modellerna i t.ex. amerikanska Top Model som tar sig vidare i karriären. Så varför inte börja i svenska Top Model? Jag är övertygad om att kläder kan se bra ut på större modeller också. Varför inte bara blanda, men allt handlar om pengar och publicitet för dem vilket är synd. Personligen tycker jag det vore trevligare med en mångfald av modeller, så väl smala som tjocka, kurviga som icke-kurviga, långa som korta, olika ursprung... och jag vet att jag knappast är ensam om denna åsikt. Jag blir seriöst irriterad på all reklam där modellerna är stöpta i samma mall och får ingen lust att köpa produkterna- vet att vissa tänker likadant. Ärligt talat, skulle man verkligen förlora så mycket på att ha modeller av olika 'sort'? Jag tror inte det. De som förlorar mest på det är väl modellerna själva, eftersom nu 'vem som helst' kan bli modell (vet att vissa tänker så om varför det är bra att idealet är snävt).

    SvaraRadera
  4. Ja, jag förstår inte vad dom är rädda för. ja, jag tror att dom är rädda eftersom dom så bestämt skjuter bort allt, eller så mycket, som utmanar deras utseendeideal.

    jag känner också till många som är trött på dessa kroppsideal, som är trött på att så sällan se kläder i en annan kropp än "modellkroppen".

    Så jag tänker att det är en dålig ursäkt att det inte skulle funka eller att det skulle få mindre kläder sålda bara för att dom gick bort från denna mall.

    SvaraRadera
  5. Jag tror det är viktigt att inse att modevärldens ideal bara är em förlängning av gemene mans ideal. Kvinnor vill inte se tjocka modeller bära deras tilltänkta kläder, då köper de dem inte, så är det bara. Det krävs att kvinnor generellt ändrar sin iställning för att något ska kunna förändras (män har inte samma kvinnoideal som modebranschen). Det är alltför bekvämt att lägga allat ansvar för enskilda aktörer inom modebranschen.

    SvaraRadera
  6. Tyvärr ses det alltid som "säkrare" att satsa på de vanliga koncepten, vare sig det gäller män som höga chefer eller fotomodeller som uppfyller det trånga skönhetsidealet. Men jag önskar att det inte vore så. Folk borde verkligen tänka några steg längre, särskilt de som har stor makt.

    SvaraRadera
  7. Anonym:

    "Kvinnor vill inte se tjocka modeller bära deras tilltänkta kläder, då köper de dem inte, så är det bara."

    Med tanke på hur många kvinnor som uttrycker trötthet över dagens smalhetsideal så stämmer inte det där.

    "Det krävs att kvinnor generellt ändrar sin iställning för att något ska kunna förändras (män har inte samma kvinnoideal som modebranschen). "

    Hela samhället behöver ändra sin inställning.

    "Det är alltför bekvämt att lägga allat ansvar för enskilda aktörer inom modebranschen."

    Vem har gjort det? Modebranschen är en del av problemet, annat i samhället gör sitt.

    SvaraRadera
  8. Visselpaj:

    Ja, det är väl det folk känner igen, trygghet och vana :/
    Ja att fler tänkte längre behövs verkligen.

    SvaraRadera
  9. "Med tanke på hur många kvinnor som uttrycker trötthet över dagens smalhetsideal så stämmer inte det där."

    Många kvinnor har en double standard gällande detta, de uttrycker en trötthet, men agerar sedan helt annorlunda i sina val.

    Ja, hela samhället måste förändras. Dock är det faktiskt viktigt att påpeka att pressen att vara sjukligt smal inte i första hand kommer från män. Män brukar slarvigt användas som syndabockar för lite allt möjligt, när man inte tänker längre.

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.