torsdag 8 september 2011

Transsexualism och könsidentitet

Något jag tänkt på att skriva om flera gånger men skjutit upp flera gånger är det här med könsidentitet och transsexualism. När jag läste Jenny Westerstrands blogginlägg som inte handlar om detta med berör det så bestämde jag mig för att skriva detta inlägg. Så här kommer flera sporadiska tankar.

Ja, vad är "rätt" eller "fel" att göra som exempelvis jag med könskorrigering och allt med det alltså.

Jag ser inte det som rätt eller fel, svart eller vitt. Så enkelt är det inte för mig. Det är många frågor som jag har ställt mig själv under många år, ifrågasatt mig själv, tvekat, analyserat mina egna tankar fram och tillbaka ända sedan tonåren. Ja, jag tänker inte förneka att jag kan tycka att det jag gör personligen känna problematiskt. Kopplat till könsnormer alltså, varför då könskorrigering har jag frågat mig själv. Räcker det inte med att bara identifiera sig som ett visst kön, måste du gå igenom en kroppslig förändring? - Har andra frågat mig.

Mitt svar är att det är komplext, det är inte svart eller vitt som sagt. Känner jag mig säker, helt hundra procent hela tiden? Nej, det är inte allt eller inget. För många kan det vara det då dom är helt bestämda för vad dom, vill göra. För lika många är det nyanser där en kan fortsätta att fundera på vad en gör, eller inte gör. Vissa dagar kan det skifta mellan detta också då en känner sig säker. Vad beror allt detta på? 

Att ha ett visst könsorgan kopplat till ett visst kön ses som grundläggande för vilket kön en anses "ska" ha, oavsett vad en själv känner och tycker om det. Det finns en så stark fixering vid detta som går igenom hela kulturen och samhället. Tillsammans sedan med könsnormer, där allt kopplas ihop med ett visst kön. Att bete sig på ett visst sätt, klä sig, etc, gör att en kan bestraffas av andra för att en går emot deras bild av hur en ska vara som kvinna eller man. Att då växa upp i denna värld och vara transperson är att gå emot. Samtidigt förnekar jag inte att anpassning också finns till uppdelningen i kön, inte bara att jag går emot alltså, detta är en del av mina tankar. Så ja, jag har påverkats av den värld jag växt upp i, är det därför jag identifierar mig som ett visst kön? Det är som sagt, komplext.
Andra kan fråga mig: Varför måste du identifiera dig som transsexuell kvinna, är det för att det är enklare än att exempelvis identifiera dig som tredje kön eller rent av inget kön? Nej jag ser det inte som enkelt att göra som jag gör. Inte med tanke på det jag går emot. Det "enkla" skulle vara att fortsätta på samma gamla väg, som det kön jag uppfostrades till, och därmed ignorerar hur jag känner och mår. Låter det som något enkelt?

Som transsexuell, eller person som identifierar sig som tredje kön eller inget kön, kommer en hela tiden i strid med samhället och individer i det. Ja i strid med praktiskt taget alla andra grupper och individer där ute. Normen är att vara kvinna eller man och hur du ser ut och vad du har mellan benen dikterar också viket kön du har. Detta gör också att som transsexuell eller tredje kön så ignoreras du. Du finns helt enkelt inte just för att tala om transpersoner är något som görs när det är något speciellt, när det specifikt berör transpersoner. Men en kan ofta känna att hallå? Syns jag inte eller vad?

Att gå igenom hela processen har ger mig vissa kunskaper, eller skull jag säga förstärkt dom jag redan har, som exempelvis det här med att det är populärt bland könskonservativa och anti-feminister att härleda könsnormer till hormoner. Men sådant kan en som transsexuell kvinna eller man märka att jaha, nej sådant effekt som ni påstår (vad det nu är dom påstår och sedan belägger med att det beror på hormoner, som att det mentala påverkas eller vad vi kan och våra intressen) märker jag inte av i alla fall. Det finns förövrigt studier om just detta, att det inte har den påverkan på det mentala och kroppen som brukar påstås av dom som gärna slänger fram biologistiska argument. 
Sen finns det sådant som påverkas - fettomfördelning (för transsexuella kvinnor kan det betyda mer fett på höfter, rumpa, lår och bröst), röstförändring (mest om du är transsexuell kille och tar testosteron), hårväxten kan påverkas men inte för alla, osv.

Har flera tankar som jag kommer skriva vid ett senare tillfälle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.