onsdag 14 september 2011

Vad är så positivt?

Läste igår en artikel som handlar om att Dan Eliasson blivit generaldirektör för försäkringskassan och att han har ett förflutet som punkare i ett band startat 1979. Dom gjorde några låtar. En av dom heter "knulla i Bangkok" vilket handlar om en kille som åker till Bangkok för att "knulla" (prostitutionsköp) för att "svenska tjejer är discofittor utan hjärna"...

Vad är det som får en hel del att tycka att detta är något positivt och roligt? Är den fientliga kvinnosynen och förespråkande av prostitution så "positivt" och "roligt"? Och vad har vi inte hört detta förut? Jo idag då vissa män skriker om att svenska kvinnor är så "bortskämda" så dom åker hellre och skaffar/"knullar" en kvinna utomlands...

Kan tänka mig att folk reagerar på det jag skriver och tänker: "boys will be boys", han bara har det kul grabben, det måste du väl unna han din bittra [sätt in misogynt skällsord här]! Ah, okej, förstår... Nej vet du vad? Glöm det. Jag är trött på hela "vin, kvinnor och sång" -skiten och jag struntar fullkomligt om ni tycker det bara är "pojkar är pojkar" -bus beteende. För det är samma gamla patriarkala tänkande. Att många inte vill ta det på allvar för stå för er.

Sen sitter liberala nice guys(tm) på twitter och tycker detta är helfestligt... Sådana som inte alls tycker sådant här är roligt eller bra irl, egentligen - om det inte är i en låt förstås av någon annan liberal nice guy (tm). Ja ni killar som tycker såhär, ni visar var eran syn på kvinnor och prostitution egentligen ligger...

Trött jag blir. Finns inget "roligt" eller "positivt" med detta. Punkt.

24 kommentarer:

  1. Hej!

    Aldrig hört talas om "dansresor" till Västafrika eller Västindien som svenska kvinnor gör?

    Eller är dessa resor mer Politiskt Korrekta och omskrivs så som att kvinnor måste "ta för sig", "ha rätt att bejaka sin sexualitet" etc.?

    SvaraRadera
  2. Ja, är inte dessa "dansresor" något lika fördömvärt som vissa mäns resor till Thailand eller är det någon skillnad pga kön? Är inte alla köns resor till fattigare länder för att köpa sig sexuella kontakter värda att fördöma?

    SvaraRadera
  3. Vad har det med mitt inlägg att göra? Har jag skrivit om det i positiv ordalag i inlägget?

    SvaraRadera
  4. Tycker att du borde nämna detta! Om så bara i en bisats för det är väl händelsevis inte så att du innerst inne tycker det "är helt okej" att kvinnor åker till fattiga länder och köper sexuella kontakter medan detsamma inte gäller för män?

    SvaraRadera
  5. Vad du vill läsa in i det jag skriver är inte mitt problem. Och jag skriver om det jag vill, inte om det du vill.

    SvaraRadera
  6. Jag tycker att du i samma ordalag och andetag som du med rätta fördömer vissa mäns sexresor till fattiga länder även borde fördöma vissa kvinnors s.k "dansresor" dvs sexresor till fattiga länder likaså.

    Din egen trovärdighet skulle öka betydligt och itne ligga kvar på en "ung, arg, skrikig och förläst feminists" nivå...

    SvaraRadera
  7. Vad bra då att det du tycker om det jag skriver inte dikterar vad jag skriver om.

    Om jag är emot prostitution och kritiserar det så tycker en att det inte borde vara så svårt att gissa...

    SvaraRadera
  8. Det intressanta är att om Eliasson hade haft ett rasistiskt förflutet hade han åkt ut på öronen, men att ha ett grovt sexistiskt....INGA problem.
    Det här hyllandet säger mer om samhällsandan nu än det gör om Eliasson.
    INGEN kan idag låtsas som man inte känner till vad som har skett och sker i Thailand.

    Bengt är en typisk fokusförskjutare; dom dyker alltid upp som gubben-ur-lådan.
    Deras avsikt är att slippa ta upp de stora problemen, var skulden till dessa ligger och hur strukturerna ser ut.

    SvaraRadera
  9. Shed Light, ja misogyni tolereras och accepteras. Och det finns ofta en stark förväntan på alla ska låta det vara och låta dessa män komma undan det med. Dom hyllas istället för sin chauvinism och prostitutions-glorifierande.

    SvaraRadera
  10. Om du läser texten så upptäcker du ganska snart att den handlar om en ensam kille som inte får några tjejer. Han åker då till Bangkok, när han sedan kommer hem och tillslut får kontakt med en svensk tjej, får han nobben när det kommer fram att han är en horbock. Handlar knappast om "den fientliga kvinnosynen och förespråkande av prostitution" som du skriver, utan är mer en tragisk betraktelse.


    Knulla i Bangkok
    Dom mig kallar fula fula Olle
    Ingen tjej vill vara med mej
    jag brukar sitta ensam hemma
    och drömma om en sjysst tjej
    men vem vill fan ha en svensk tjej
    en discofitta utan hjärna

    Så jag tog flyget
    Flyget till Bangkok
    Jag skulle knulla
    Knulla i Bankok
    Och jag fick knulla
    Knulla i Bangkok
    Hela tiden

    Så jag tog flyget
    Flyget till Bangkok
    Jag skulle knulla
    Knulla i Bankok
    Och jag fick knulla
    Knulla i Bangkok
    Hela tiden

    Men när jag kom hem från Bangkok
    Så sa en tjej
    Jag ville ju vara med dej
    Men nu har ju du vart i Bangkok
    Och knullat med en annan tjej
    och vem fan vill ha en kille
    som åker till Bangkok för att knulla

    Så ta du flyget
    Flyget till Bangkok
    och du ska knulla
    Knulla i Bangkok
    Hoppas du får knulla
    Knulla i Bangkok
    Hela tiden

    Så ta du flyget
    Flyget till Bangkok
    och du ska knulla
    Knulla i Bangkok
    Hoppas du får knulla
    Knulla i Bangkok
    Hela tiden

    Flyget till Bangkok
    och du ska köpa
    köpa din kärlek
    hoppas du får köpa
    köpa din kärlek
    hela tiden

    Så ta du flyget
    flyget till Bangkok
    och du ska köpa
    köpa din kärlek
    hoppas du får köpa
    köpa din kärlek
    din kärlek
    hela tiden.

    SvaraRadera
  11. "discofitta utan hjärna" den biten och att han åker till Bangkok vilket handlar om prostitutionsköp förändrar inte den kvinnofientliga biten för att det också har med en tjej som inte vill ha honom för att han har åkt till Bangkok för att "knulla".

    Det räcker förövrigt med att läsa vad Eliasson själv nämner om den för att se att den knappast handlar om en "tragisk betraktelse", ungefär som att låten skulle vända sig emot män med den kvinnosynen.

    SvaraRadera
  12. Poängen är att oavsett hur du eller jag tolkar texten så finns den kvinnofientliga biten kvar, den försvinner inte för att en tolkar texten olika.

    För inte blir biten om att svenska tjejer är "discofitta utan hjärna" något mindre kvinnofientligt för det alltså.

    SvaraRadera
  13. Jaha, du har tydligen hängt upp dig på ordvalet i texten.
    Bad Boo Band var ett punkband och ett punkband skulle provocera. "Discofitta utan hjärna" funkar bättre än "Inga flickor tycker om mig" i det sammanhanget. Det handlar ju om att fula Olle är en horkarl pga att han inte kan få några tjejer hemma vid, utan åker till Bangkok och knullar. Det är ju knappast någon uppmaning att man ska åka dit och knulla. Han får ju sitt straff senare i texten när han får nobben pga sina handlingar.

    SvaraRadera
  14. "...Han får ju sitt straff senare i texten när han får nobben pga sina handlingar...."

    Något som ju även kvinnor kan få erfara vilket jag även skrev tidigare:

    "..Jag tror ju knappast att någon skötsam, trogen, seriös och ordentlig man vill ha eller ens ta i med tång och asbesthandskar en lösaktig och slampig kvinna med alltför många KK:s och ONS med sig i bagaget (även om detta beteende visst numera i förskönande och omskrivande eufemismer kallas för "frigjordhet", "modernitet", "veta vad man vill", "ta för sig", "bejaka sig själv och sin sexualitet" mm mm etc etc) och med en "liberal" inställning till aborter till äkta maka och mor till gemensamma barn (om hon nu kan få barn dvs eftersom ett promiskuöst leverne med många tillfälliga partners och sjukdomar som klamydia, aborter etc. tenderar att kraftigt minska
    fertiliteten)

    SvaraRadera
  15. Liza:

    Jag jag hakar upp mig på det kvinnofientliga, självklart.

    Min fråga var också vad är det som är så positivt och roligt med låten? Jag tror knappast att dom som tyckte så om låten gör det för att den skulle vända sig emot män med en sådan kvinnofientlig syn.

    SvaraRadera
  16. Bengt:

    En man med en kvinnofientlig syn alltså är vad du är. Annars skulle du inte syssla med att skambelägga kvinnor och se ner på dom som har sex som du personligen inte godkänner. 1800-talet vill ha tillbaka dig...

    SvaraRadera
  17. För att återgå till låten om den "fule" killen som ingen tjej vill ha (VEM är det förresten som definierar killen som ful och ointressant?), som åker till Thailand, skaffar (läs köper) sig sex och sedan när han kommer tillbaka till Sverige blir "dissad" av svenska tjejer för att han betett sig som en "horbock".

    Vad är inte detta då om inte just att skambelägga (män i detta fall) "..och se ner på dom som har sex som du personligen inte godkänner..."

    Vad är skillnaden?

    SvaraRadera
  18. Ta och visa var jag har skrivit "horbock".

    För det anda har det inget med att skambelägga män att göra att vara emot och kritisera prostitution.

    SvaraRadera
  19. Om man läser hela texten så framgår det ju väldigt tydligt att den inte är rolig, snarare tragisk. Att vissa uppfattar den som rolig är ju på grund av ordvalet. Jag tycker det är tråkigt att den uppfattas som kvinnofientlig när innebörden av texten ser ner på fula Olles beteende. Det är ju Olle och inte Eliasson som är kvinnofientlig.
    Jag kommer själv från samma punkgeneration som Eliasson och som jag kommer ihåg det så var den väldigt mån om att släppa fram tjejer. Lycka till med din blogg, men kom ihåg att allt är inte svart eller vitt även om det kan se ut så. Kram, Liza

    SvaraRadera
  20. Liza:

    Ja alla har olika erfarenheter från punken, andra har helt andra erfarenheter, som att vara kvinna och bli bemött på ett fördomsfullt sätt istället.

    Sen är just poängen som sagt att det kvinnofientliga är där, oavsett om det är personen i låten eller den som gjort låten som har det.

    SvaraRadera
  21. Alltså, så som jag uppfattade de textraderna hade det lika gärna kunnat vara satir, och det tycker jag är okej. Stor skillnad på satir och rent smaklös "humor".

    Och herregud, det är lika vidrigt med kvinnor som ägnar sig åt sexturism. Ingen har sagt ngt annat bengt. Dock är det kanske inte så vanligt att det skrivs låtar om det.

    SvaraRadera
  22. Jag tycker att en kan se Eliasson reaktion i artikeln för att få en aning om att låten inte handlade om satir över sådana män som i texten.

    För det andra så tycker jag att satir för ofta används som en ursäkta för att säga misogyna, rasistiska och HBTQ-fobiska saker. Family Guy är ett bra exempel på det, kallas satir men handlar mycket om att sparka neråt.

    SvaraRadera
  23. Syftar du på en annan artikel än den du länkade i inlägget? För i den länkade artikeln så är det inte Eliasson som uttalat sig, utan en svt-reporter vid namn Mats Knutsson.


    Jag är rätt osäker på texten, för övrigt. Kan vara "sexturism är dåligt och män som deltar i den är misogyna losers", kan vara "svenska kvinnor är kräsna svin, sexturism är lösningen".

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.