fredag 16 september 2011

Välja X istället för F och M i Australiska pass

I Australien så kan en person nu välja X istället för F eller M i sitt pass. Detta beslutades nyligen för att kunna ge transpersoner och intersexuella något annat att definiera sig som en "kvinna" eller "man" i sitt pass. Jag ser det som bra eftersom det passar dom som inte definierar sig som ett bestämt kön, eller tredje kön eller något helt annat. Det har varit lite diskussioner här i Sverige om att införa något liknande men hittills så har det avfärdats av nästan alla partier.

Flera ursäkter har getts till att inte genomföra det. Som att det ger mer krångel, krångel för vem? För myndigheter och företag som vill kunna bestämma någon annans kön? Som blir osäker på att dom inte kan det?
För personer som tycker "spänningen mellan könen" är så extremt viktig och därför anser att andra inte ska få vara lyckliga med sig själva utan anpassa sig till deras könsnormativa syn för att dom blir osäkra när dom tittar/träffar på någon dom inte kan könsbestämma?

Oavsett vilket så spelar dessa ursäkter inte roll, det är inte upp till dom som använder sig av dessa att bestämma andras könsidentitet. Punkt.

3 kommentarer:

  1. Christer Pettersson16 september 2011 20:41

    Enklare hade varit att ta bort kön ur passet helt. Min åsikt är att det är helt onödigt att förstärka nödvändigheten av att redovisa kön överallt. I praktiken är nödvändigheten otroligt liten i stort sett i alla lägen och där man visar passet är det totalt oviktigt.

    SvaraRadera
  2. Bara för att en kan födas med tex 6 fingrar så vet ju alla att det egentligen är meningen att en ska ha 5. Samma sak gäller ju könet. Även om en har ett missbildat kön så är en ju i grunden en kille eller en tjej. Men X kanske ska tolkas som missbildad?

    SvaraRadera
  3. Eva:

    Det handlar inte om att vara "missbildad". Vill du veta mer om transpersoner och intersexuella så kan du söka på google.

    Nej, X är för transpersoner och intersexuella som vill ha det så i sina pass just för att dom inte identifierar sig som kvinna eller man.

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.